Thursday, 11 June 2015

Bergedil Kentang

As salam...

Masa dok selongkar peti ais...saya jumpak daun bawang dgn daun sup yg dah nak layu...hmmm...nak buat apa ya?

Si nombor satu suka makan bergedil...kalau pi kedai makan...dia akan ambil sampai tiga ketul bergedil...kita tengok mcm tak abih je...tapi licin...dia suka betul dgn bergedil...

Resepi ni...ikut apa yg ada ja...saya malas nak defrost ayam dlm freezer...jadi saya bubuh beef peperoni je dlm adunan bergedil ni...

Apa lagi...meh tengok resepinya...

Resepi Bergedil Kentang
Bahan
- 3 biji kentang saiz besar rebus sampai empuk dan dilenyek.
- 2 sudu makan bawang goreng
- 1 pokok daun bawang & daun sup dihiris
- sedikit beef pepperoni dihiris
- 1 sudu teh lada sulah
- garam secukup rasa
- 1 biji telur dipukul
- minyak untuk menggoreng

Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali telur dan minyak. Gaul hingga sebati.
  2. Ambil sedikit adunan, bentukkan bulat dan kemudian dileperkan. Buat sehingga habis.
  3. Panaskan minyak. Ambil bergedil, celup dlm telur dan goreng hingga masak.
  4. Balikkan bergedil apabila sebelah bahagian telah garing. Jangan selalu dibalik-balikkan nanti bergedil hancur.
  5. Goreng sehingga habis. Angkat dan toskan.
  6. Sedia utk dihidangkan.
Mudahkan....terpulang lah nak letak apa dlm bergedil ni...udang ka...ikan bilis ka...nak tambah cili hiris...ikut citarasa masing-masing lah kan...

Nampaknya...bergedil ni pun mendapat sambutan hangat...hmmmm...anak2 saya suka!

Apa lagi...jom buat bergedil!

Babai

No comments:

Post a comment