Thursday 25 June 2015

Sos Yong Tau Fu

As salam...

Hari ni saya buat yong tau fu...kehkehkeh...maklumlah kan dah ada kedai yg jual produk muslim tu,jadi tadi lepas antar si nombor empat pi tadika...saya pi jamu mata kat kedai tu lah...dptlah beli segala makneka bebola tu...keluaran ikhwan...fish cake yg az zain dan akhirnya saya dpt beli tauhu jepun keluaran org kita jugak...yeayyyy...

So...apa lagi...kita makan yong tau fu lah...walaupun saya lupa nak beli kangkung dgn telur puyuh...chee cheong fun pun saya buat sendiri...resepi chee cheong fun...nanti lah ya! *macamlahramaiorgbacablogsaya*...lalala

Resepi sos yong tau fu ni...saya tokok tambah sikit ikut selera saya...

Apa lagi...meh tgk resepi ni..

Resepi Sos Yong Tau Fu
Bahan

- 10 biji cili kering
- 1 keping kecil gula nise
- 1 sudu teh garam
- 300ml air
- 1 inci belacan dibakar
- 1/2 kiub pati ayam
- 2 sudu makan kicap manis
- 1/2 sudu teh cuka makan
- 2 sudu makan tepung jagung bancuh dgn sedikit air
- 1 sudu besar bijan digoreng tanpa minyak
- 2 sudu makan minyak masak
-gula jika perlu

Cara
  1. Panaskan minyak,goreng cili kering hingga wangi. Guna api kecil supaya tak hangit.
  2. Angkat cili kering, masukkan dlm blender, tambah air dan belacan. Kisar sehingga halus.
  3. Kemudian, tapiskan ke dalam periuk. Masukkan gula nise dan garam. Masak sehingga mendidih dan gula nise larut sepenuhnya.
  4. Tambahkan kiub pati ayam. Tambah gula dan juga garam jika masih kurang rasa.
  5. Seterusnya, masukkan larutan tepung jagung. Masak sehingga likat.
  6. Akhir sekali, tambahkan bijan. Kacau sebati dan tutup api.
  7. Sedia utk dinikmati.
Owhhh...apa yang saya buat ialah, saya celur segala makneka bebola tu.....bebola ikan, bebola ketam, bebola sayur, fish cake...lepas tu masukkan dalam pinggan, potong chee cheong fun dan curahkan sos yong tau fu kat atasnya...


Walla...sedap...anak-anak pun suka...lain kali saya nak pi beli telur puyuh dgn kangkung...mesti lagi meriah yong tau fu saya...kali ni...kalau tgk gambar tu...kalernya suram je...tak berwarna warni kan...hmmmm...takpe...janji sodap!

Okaylah...apa lagi...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a Comment