Saturday 13 June 2015

Kari Kepala Ikan Bawal

As salam...

Pagi tadi boss besar pi Tanjung Karang...pi beli ikan...saya tak ikut...si nombor lima demam...

Kali ni...boss besar beli ikan bawal hitam...saiz xl...hmmmm...jadi apa lagi...saya buat kari lah...tapi cuma guna kepala ikan bawal je...kali ni...saya ikut resepi kak sheila spice of jouney...kat SINI

Saya berkenan dgn resepi ni...sebab k.sheila letak beras goreng...
hmmmm...tak pernah buat macam tu lagi...selalu tengok yg letak kelapa parut yg ditumbuk tu...

Resepi ni...saya buat mcm kari yg selalu mak saya masak...cuma saya kurangkan santan, lebihkan asam jawa dan tambah beras goreng...kalau sapa nak resepi dan step yg detail...boleh pi tgk kat blog kak sheila ya...resepi ni saya dah adjust ikut citarasa saya...

Ini resepinya
Resepi Kari Kepala Ikan Bawal
Bahan
- 2 keping kepala ikan bawal
- 1 peket rempah kari ikan cap O
- 2 sudu makan serbuk cili Faiza
- 10 ulas bawang merah*
- 5 ulas bawang putih*
- 150ml santan pekat
- 3 cawan air asam jawa (asam jawa sebesar bola ping pong dibancuh dgn air)
- 2 sudu makan beras ; goreng tanpa minyak dan ditumbuk halus.
- 5 biji bendi
- 3 biji terung
- 2 biji tomato
- 2 biji cili hijau dipatahkan
- sedikit serbuk kunyit
- garam secukup rasa

Bahan tumis
- 1 senduk minyak
- 1 sudu besar halba campur
- 3 pelepah daun kari
- 3 biji bawang merah dihiris
- 2 ulas bawang putih dihiris
- 1/2 inci halia di hiris

Cara
  1. Basuh bersih kepala ikan, garam kunyitkan. Ketepikan.
  2. Tumbuk bahan bertanda * hingga lumat. Satukan bahan tumbuk dgn serbuk kari dan serbuk cili. Tambahkan satu sudu teh garam dan sedikit air. Kacau hingga sebati. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak, tumis bahan tumis hingga garing. Masukkan pes rempah. Masak hingga pecah minyak. Guna api perlahan dan sentiasa dikacau utk elak hangit.
  4. Kemudian masukkan air asam jawa dan beras  goreng. Kacau sebati. Masukkan ikan.
  5. Apabila mendidih. Masukkan santan, terung, bendi dan tomato. 
  6. Perisakan dengan garam. Kalau nak masam, tambah lagi air asam jawa.
  7. Apabila mendidih, tutup api. 
  8. Sedia utk dihidangkan.

Saya memang suka kari...dan kari ni memang sedap...pekat sebab ada beras goreng...tak muak...dan saya suka kari yg masam sikit...tambah lagi ikannya yg fresh...meletopssss...

Boss besar suka jugak...cuma dia prefer kari yg saya buat sebelum ni..boleh tengok kat SINI...iyolah...boss besar kan tekak kelate...mana nak layan kari sangat kan...muahahaha...

Hmmm...nampaknya saya akan buat lagi kari versi kak sheila ni...anda pun boleh juga!

Babai

No comments:

Post a Comment