Wednesday, 17 June 2015

Somtam

As salam...

Berkurun lama saya nak buat somtam ni...tambah lagi..kak ipar saya ada bagi lesung somtam kat saya....dah bertahun2 duduk simpan kat dapur ni...

Tapi kali ni saya tak guna lesung somtam tu...malas nak keluarkan dari kabinet lepas tu malas jugak nak simpan balik...hmmm...double malas ni...jadi saya guna lesung batu je...tenyeh-tenyeh manja dgn lesung batu...

Bila boss besar makan...komen dia...'okay...boleh makan'...maksud tersirat....sedap...hahaha...

Resepi ni ikut citarasa masing2 lah...kalau terasa ada yg kurang tu....rasa masam, manis,masin...adjust je...



Meh...amik resepi ni...
Resepi Somtam
Bahan
- 1 mangkuk parutan betik muda
- 2 batang kacang panjang dipatah-patahkan
- 2 sudu makan udang kering-rendam air panas
- 1 biji tomato dihiris
- 2 ulas bawang putih
- 2 biji cili padi
- 2 sudu makan gula somtam
- 2 sudu makan sos ikan (nampla)
- 2 sudu makan jus limau nipis
- 2 sudu makan kacang tanah goreng

Cara

  1. Masukkan bawang putih,cili padi dan udang kering ke dalam lesung. Tumbuk sekadar utk pecahkan-pecahkan bahan itu sahaja.
  2. Tambahkan betik dan kacang panjang. Tumbuk manja untuk melembutkan betik dan kacang panjang.
  3. Masukkan gula somtam, sos ikan dan jus limau nipis. Kacau dgn alu lesung supaya sebati sambil ditekan- tekan sedikit.
  4. Seterusnya masukkan tomato dan kacang tanah. Gaul sehingga semuanya sebati dan mesra. Pastikan semua cukup rasa;manis,masam,masin.
  5. Siap. 

Saya suka somtam ni...sedap...lepas ni kalau ada betik muda...boleh buat lagi...bila makan...terasa rangup betik muda dan kacang panjang...ada pulak kacang...campur pedas,masam dan manis...perghhhh!

Tapi mcm saya bagitau...resepi ni anggaran saja...sebab iya lah...saiz mangkuk berbeza-beza kan...jadi masa dok buat tu...cuba rasa..jadi boleh adjust ikut citarasa kita...

Hmmm...apa lagi...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment