Sunday, 21 June 2015

Kari Ayam

As salam...


Si nombor dua masih lagi posa...cuma hari jumaat tu dia mintak nak bukak...hmmm...saya bagi je...kalau tahan pun kesian dekat dia jugak...dah lembik...tapi sebenarnya bukan dia nak nasik pun...minum air je...

Hari ni pun...pagi2 dah mintak nak bukak posa...mana taknya...adik2 dia dok posing minum ribena depan dia...dia pi tanya boss besar...boss besar tak kata apa...so sbb takut ayah marah...dia teruskan jugak...Alhamdulillah..puasa penuh hari ni...

Jadi sbb nak reward si nombor dua puasa penuh hari ni...saya buat kari ayam...ini feveret dia...kali ni...saya guna ayam organik az zain tu...hmmmm...seronok pulak saya sebab kat rumah saya dah ada kedai jual produk muslim....amani mart...hmmm...tak payah saya nak pi kedai kat sg plong tu utk beli mee/kuey teow/fishball/fishcake dan segala tok nenek yg lain...hahaha...cuma produk muslim ni a bit pricey...takpa lah...halalan toyyiban kekdahnya...

Hmmm...ini resepinya
Resepi Kari Ayam
Bahan
- 1 ekor ayam organik az zain
- 1 peket rempah kari daging/ayam mak siti
- 1/2 labu bawang besar*
- 5 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 kotak kecil santan
- 4 biji kentang belah empat
- air secukupnya
- 1 keping asam keping
- garam secukup rasa

Utk tumisan
- 1 batang kulit kayu manis
- 2 kuntum bunga cengkih
- 2 kuntum bunga lawang
- 3 biji buah pelaga
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 5 ulas bawang merah dihiris
- 1 hiris halia
- 5 pelepah daun kari
- 1 senduk kecil minyak masak

Cara

  1. Kisar bahan bertanda* hingga halus. Satukan bahan kisar dan rempah. Gaul sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan tumisan hingga garing. Tambahkan pes rempah dan asam keping. Masak hingga rempah pecah minyak. Pastikan tumisan rempah dikacau supaya tak hangit di dasar periuk.
  3. Apabila pecah minyak, masukkan ayam. Kacau hingga semua bahagian ayam bergaul mesra dgn rempah.
  4. Tunggu sehingga ayam kecut. Masukkan santan dan air secukupnya. Gaul sebati. 
  5. Apabila kuah mendidih, masukkan ubi kentang. Perisakan dgn garam. Kalau nak letak secubit gula pun boleh.
  6. Masak sehingga ubi kentang empuk dan ayam masak sempurna.
  7. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Kalau ikutkan sebelum ni pun ada dah entry kari ayam..tapi saya guna rempah jenama lain...kali ni guna mak siti...sedap jugak...

Masa bukak posa...si nombor dua tak tengok lauk lain dah...dia makan nasik dgn lauk kari ni je...hmmm...saya tumbuk sambal belacan jugak...dan goreng ikan...untuk sayur...cuma buat jelatah timun dgn nenas je...maklumlah stok sayur dah abih ni...guna apa yg ada je..

Apa beza ayam organik dgn ayam yg biasa tu...hmmmm...komen boss besar...ayam organik ni isinya pejal compare dgn ayam biasa...kalau ayam biasa tu...bila buat kari....isinya selalu terlerai dari tulang kalau masak lama sikit kan...ayam organik tak...dan lemak pun tak byk...kira okaylah..kena dgn selera boss besar jugak...baguih...baguih...

Apa lagi...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment