Sunday 28 June 2015

Tofu Telur Sos Tiram

As salam...

Hari ni masak yg senang-senang jugak...kadang-kadang...dok makan yg bersantan pun muak jugak...

Dah lama saya dok cari tofu telur yg muslim punya...dan akhirnya jumpak jugak...horrayyy...jadi hari ni...kita masak tofu telur...harapnya...anak-anak suka makan lah...

Resepi ni sgt ringkas...bahan asasnya cuma sos tiram...dan saya letak sikit brokoli...sebabnya...si nombor lima suka makan brokoli nih...

Hari ni jugak saya basuh carpet...sebelum ni pi tanya kat kedai dobi...besaq carpet saya tu...rm150...terbuntang mata...rupa-rupanya basuh carpet pun mahal...jadi...tadi lepas subuh...saya sangkut carpet kat pagar...sembur air...sambil memberus...dan alhamdulillah...cuaca panas sepanjang hari...ehhh...mcm ramalan cuaca pulak ayat ni...lepas basuh carpet...saya pun tidoq....hahaha...letih you!

Okaylah cerita pasal carpet pulak...meh tengok resepi nih...

Resepi Tofu Telur Sos Tiram
Bahan
- 2 tiub tofu telur di potong keping
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 1 biji cili merah dihiris
- 1 sudu teh serbuk lada sulah
- 1 1/2 sudu besar sos tiram
- 1 cawan air
- 1/2 sudu besar tepung jagung dilarutkan dgn sedikit air
- sedikit brokoli dicelur sekejap
- garam dan gula secukup rasa
- sedikit minyak masak

Cara
  1. Panaskan minyak,goreng tofu sehingga sedikit garing. Ketepikan.
  2. Tinggalkan dua sudu makan minyak di dalam kuali. Tumis bawang putih dan cili hiris hingga wangi. Tambahkan sos tiram, serbuk lada sulah dan 1/2 cawan air.Gaul sebati. 
  3. Kemudian masukkan tofu yg telah di goreng. Perisakan dgn gula dan garam.
  4. Tambahkan bancuhan tepung jagung. Masak hingga kuah menjadi pekat.
  5. Akhir sekali, masukkan brokoli. Kacau sebati.
  6. Tutup api.

Nampaknya...anak2 saya suka makan tofu telur ni...boleh lah masak lagi lepas ni...selain tofu telur, saya goreng cencaru belah belakang dan boss besar beli kurma ayam...cukuplah tu...tak membazir kan...setakat ni alhamdulillah...lauk sentiasa habis...takde yg terbuang...kipidap!

Hmmm...apa lagi...selamat mencuba...

Babai

No comments:

Post a Comment