Monday, 22 June 2015

Puding Lapis Milo Oreo

As salam...



Jom buat puding...dah lama rasanya tak buat puding ni...sementara stok milo dgn oreo ada...kita buat puding oreo je...

Resepinya senang je...saya buat puding ni awal...biar nanti masa bukak posa...sejuk sedap je meluncur dlm mulut...hahaha...

Owhhh...tak larat nak mengomel banyak-banyak...la ni...lepas solat isyak je...mata ni dah berat sangat...kadang2 bila boss besar balik terawih...dia kata saya dah tido ternganga mulut...iya ka?macam tipu je...i tido penuh sopan dan kesusilaan lah...

Okaylah tercerita banyak pulak...jom tengok resepi ni...

Resepi Puding Milo Oreo
Bahan
- 1 peket serbuk agar-agar (8g)
- 120g gula
- 700ml air
- 1 tin susu cair
- 3/4 cawan milo
- 1 peket biskut oreo dipatah dua

Cara
  1. Satukan serbuk agar-agar, air dan gula.
  2. Masak hingga gula larut.
  3. Tambahkan susu cair. Kacau sebati.
  4. Kecilkan api.
  5. Ambil 2 cawan larutan agar-agar dan masukkan ke dalam periuk lain. Hidupkan api kecil.Tambahkan milo. Kacau hingga milo larut.
  6. Ambil satu cawan larutan agar-agar milo dan tuang ke dalam bekas yg sesuai. Baki lapisan agar-agar milo dlm periuk perlu sentiasa dikacau diatas api supaya tak beku.
  7. Tunggu lapisan milo beku sebelum dituang dgn lapisan susu. Susunkan biskut oreo di serata lapisan susu. Tunggu beku.
  8. Tuang baki larutan agar-agar milo. Sejukkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan ke dlm peti sejuk.
  9. Siap. Sedia utk dinikmati.
Senangkan...bahan pun tak banyak...cuma yg leceh sbb nak buat lapisan tu...kalau nak cepat dan malas nak tunggu...campur je semua sekali dgn milo...jadi nama dia dah tukar jadi puding milo oreo lah...sbb takdak lapisan kan...

Okaylah...tadi sebelum pi terawih...boss besar pesan nak air tembikai...saya nak pi blender tembikai sat...hahahaha...satgi dia balik lah tu...*bajetbinimithali*

Babai

No comments:

Post a comment