Saturday, 20 June 2015

Ikan Pari Bakar

As salam...

Hmmm...dah taktau nak masak lauk apa...sebabnya nak kena pikiaq lauk yg kena dgn selera semua...

Tapi kali ni...saya nak ikut selera saya pulak...ikan pari bakar...resepinya tak spesifik pun...saya guna apa yg ada je...tapi alhamdulillah...menjadi...si nombor satu makan paling banyak...ingatkan dia tak suka...

Ini resepinya...
Resepi Ikan Pari Bakar
Bahan
- 1 keping ikan pari di garam kunyitkan
- 2 ulas bawang putih*
- 3 biji bawang merah*
- 1 hiris halia*
- 1 batang serai*
- 5 helai daun limau purut*
- 2 sudu makan cili kisar
- 2 sudu makan jus limau nipis
- garam dan gula secukupnya
- minyak untuk menumis
- daun pisang
- aluminium foil

Cara
  1. Kisar bahan bertanda* hingga lumat.
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga wangi. Tambahkan cili kisar. Masak hingga cili garing.
  3. Masukkan jus limau, gula dan garam secukupnya. Kacau sebati. Tambah sikit air jika perlu. Tutup api.
  4. Ambil aluminium foil. Alaskan dgn daun pisang. Letakkan sedikit pes tumisan diatas daun pisang. Letak ikan pari dan tuang baki pes tumisan. Tutup dgn daun pisang dan balut dgn aluminium foil.
  5. Bakar hingga masak ( saya guna dapur gas je)
Rasa ikan bakar ni mcm tomyam pun ada...mungkin sebab letak daun limau purut dan serai....apapun...sedap betul makan ikan pari ni...saya tak letak sukatan utk garam dan gula...sebab saya pun main agak2 je...lagi2 bulan posa ni...tak boleh nak merasa...tapi  si nombor satu tanya saya..."kan mak boleh rasa dgn lidah lepas tu kumur"...saya jawab...hmmm..."malas nak merasa...kalau tak sedap pun...dimaafkan...sbb posa"...hahaha...

Okaylah...nak melayan si nombor lima...lepas baik dari demam ni...manjanya...ya ampunnnnn...dgn boss besar pun dia takmau...saya kena kendong kat pinggang je...hilang sikit dari dia melalak...alahai anak mak ni...

Babai

No comments:

Post a comment