Saturday, 1 August 2015

Rizal Man Laksa

As salam...

Amboiiii....la ni semua pakat dok buat laksa rizalman...dok baca komen...semua dok bagi banyak bintang nih...

Saya bagitau boss besar pasal laksa ni...saya kata bubuh nenas dlm kuah...then...teruih...boss besar terimbau zaman dia keja kat penang dulu...dia kata laksa yg ada nenas tu lah yg sedap...laksa penang katanya...

Apa lagi...saya pun start enjin kereta lah....berdesup pi cari nenas...hahaha...budget bini mithali...

Owhhhh ya...saya amik resepi ni kat ig rizalman...nasib saya org utara...paham lah loghat utaranya...pekat sungguh...rizalman tak bagi sukatan...jadi saya guna sukatan ikut citarasa saya lah...tapi bahan basicnya tetap sama macam encik rizalman punya ya!

Jadi misi keletang keletung di dapur pun bermula...

Resepi Laksa Rizalman
Bahan
- 1 bungkus laksa (rendam dan direbus hingga lembut) - tos dan ketepikan
- 10 ekor ikan kembung besar
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 2 inci belacan*
- 20 biji cili kering (rebus sampai lembut)*
- 5 biji cili padi* (saya tak letak,takut terpedas pulak nanti)
- 1/2 biji nenas masak
- 4 keping asam keping
- 1 cawan air asam jawa
- 1/4 keping gula nise (rizalman guna gula merah)
- 1 tin kecil sardin- ambil ikan shj
- garam secukup rasa
- 1 mangkuk daun kesum
- 1 batang bunga kantan
- air secukupnya

Aksesori atas laksa
- telur rebus, cili merah, cili api, bawang besar, timun, daun salad/daun selom, limau nipis

Cara
  1. Bersihkan ikan, masukkan dlm periuk, tambahkan air, asam keping dan sedikit garam. Rebus sampai ikan masak.
  2. Angkat ikan, asingkan isi dan tulang. Air rebusan disimpan.
  3. Kisar isi ikan hingga halus. Ketepikan.
  4. Kisar tulang ikan, tapis dan ambil airnya. Ketepikan.
  5. Kisarkan semua bahan bertanda * hingga halus. Ketepikan.
  6. Kisarkan nenas dan asam keping ( yg kita guna masa rebus ikan tadi) sampai halus. Ketepikan.
  7. Dalam periuk yg sesuai, masukkan air rebusan itu tadi dan bawang yg telah dikisar. Rebus hingga mendidih.
  8. Tambahkan semua bahan lain yg telah dikisar tadi. Masak hingga mendidih.
  9. Kemudian masukkan air asam jawa dan gula nise. Perasakan dgn garam.
  10. Pastikan cukup rasa masam dan masinnya. Kalau kurang masam, masukkan sekeping lagi asam keping.
  11. Tambahkan air mengikut kepekatan yg dikehendaki.
  12. Kemudian, masukkan daun kesum dan bunga kantan. Masak sehingga daun kesum dan bunga kantan layu.
  13. Tutup api. Siap.
Wahhhhh...masa masak kuah ni...semerbak baunya...kalau ikutkan kuah laksa lagi sedap kalau kita biarkan semalaman...baru kuahnya mesra...tapi masa dok tengah masak pun dah menggoncang jiwa...

Deria rasa rizalman mmg hebatlah...kuah ni mmg sedap...patutlah pakat dok share resepi ni...ehhhh...mcm nak jadi fenomena pulak...kuah laksa rizalman...jgn lepas ni kat ZALORA pun ada...hahaha...maklumlah nak beli baju rizalman tak mampu...kuah laksa rizalman pun jadilah...

Dlm resepi asal, rizalman letak petis udang...saya takdak stok..jadi tak letaklah...tapi kuahnya masih lagi perghhhh...

Okaylah...nak pi mengulang makan laksa ni...

Selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment