Wednesday, 19 August 2015

Ikan Rebus Air Asam

As salam...

Haishhhh...macam nak makan ayaq asam ja...tomato tu dah lama bertapa dlm peti ais ni...

Ini menu dinner tadi...sblm masak...saya call boss besar dulu...nak makan kat rumah tak...bukannya apa...satgi masak byk...takdak sapa nak makan pulak kan...dia kata balik makan kat umah...jadi kita buat dua ekoq ikan temenung...satu utk i...satu utk u...



Jadi...ini resepinya
Resepi Ikan Rebus Air Asam
Bahan
- 2 ekor ikan kembung
- 1/4 cawan air asam jawa 
- belacan sebesar ibu jari dibakar
- 1 biji tomato didadu
- 1 biji bawang besar dihiris
- 1 biji cili merah
- 5 biji cili padi dihiris kasar
- 2 sudu makan air limau nipis
- garam dan gula secukup rasa
- sedikit air utk rebus ikan

Cara

  1. Bersihkan ikan. Rebus ikan dgn sedikit air dan garam sehingga masak (tanda ikan dah masak, mata ikan tukar kaler putih dan tersembul keluar sikit)
  2. Satukan belacan dan cili merah. Tumbuk hingga halus.
  3. Pindahkan bahan tumbuk ke dalam mangkuk,tambahkan air asam jawa, bawang besar dan tomato. Tenyehkan sikit dgn belakang sudu supaya sebati. Tambahkan air limau nipis. Perisakan dgn gula dan garam. Kalau nak pedas, tambahkan cili padi lagi.
  4. Apabila air asam ni dah sesedap rasa, tuangkan ke atas ikan.
  5. Siap. Sedia utk dinikmati.


Sedap pulak makan macam ni...iyer lah...kekadang kalau dok makan yg bersantan pun muak jugak...tapi anak-anak tak suka pulak menu ni...kecik lagi kot...tak reti lagi nak makan air asam ni...tapi utk depa, saya masak ikan selar kicap je...

Okaylah...apa lagi...jom memasak.

Babai

No comments:

Post a comment