Saturday, 8 August 2015

Nangka Muda Masak Lemak

As salam...

Jalan-jalan kat pasar pagi tu jumpak nangka muda...saya beli tiga potong kecik...dalam kepala dah berkira-kira nak buat kerabu...hmmmm...

Tapi bila balik rumah...pikir balik...kalau buat kerabu...anak-anak tak makan...tapi kalau buat masak lemak...depa akan makan kuahnya...jadi mak yg baik hati ni...buat masak lemak kuning aje lah...demi anak-anak kan...hahaha...kita letak ikan bilis je dalam kuah tu nanti...


Okaylah...ini lah resepi nangka muda saya...walaupun simple...sedap...

Resepi Nangka Muda Masak Lemak
Bahan
- 3 potong nangka muda
- 5 biji bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 3 biji cili padi*
- 1 biji cili merah*
- 1 cawan ikan bilis-rendam sekejap
- 1 kotak kecil santan
- 3 cawan air
- garam secukup rasa

Cara
  1. Nangka dihiris kasar. Rebus sampai empuk. Ketepikan.
  2. Tumbuk kasar ikan bilis. Ketepikan.
  3. Kisar semua bahan bertanda * hingha halus.
  4. Satukan ikan bilis, asam keping,bahan kisar dan air ke dalam periuk. 
  5. Masak hingga mendidih. Masukkan santan dan nangka yg telah direbus.
  6. Kacau rata. Tambahkan garam secukup rasa.
  7. Apabila kuah mendidih,tutup api.
  8. Sedia utk dinikmati.
Lepas tu saya goreng ikan goreng... cukup dua menu aje...tapi okay sebab anak2 kat rumah ni...ada lauk berkuah dgn ikan goreng dah bertambah depa makan...macam saya...ratah ke isi nangka tu....ya anak2...hangpa makan kuah...biaq mak yg perabih isinya..lalala

Okaylah....selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a comment