Thursday 6 August 2015

Kari Daging dgn Kentang

As salam...

Saya ni bukan penggemar daging...sejak kawin barulah saya berkenalan dgn daging ni...ntah sebab apa saya tak berapa lalu nak makan daging nih...seingat saya...masa kecik...saya pernah tgk orang sembelih lembu utk korban...start dari situ saya stop makan daging...

Dulu kalau mak saya masak nasik daging...saya rela makan roti je...tapi itu kisah dolu2 saya...bila masuk dlm famili in laws saya...depa mmg penggemar daging tahap extreme...semua bahagian yg buleh makan depa makan...hmmmm...start pada tu jugaklah mula belajaq masak dan makan daging...itu pun lepas tiga tahun kawin...sekarang...dah buleh masak daging...tapi kalau makan tu sekadar merasa aje...tak sampai tahap meratah lagi.. hahaha...

Okaylah...sebab boss besar dgn si nombor satu ni suka makan daging...hari ni saya masak kari daging...


Inilah resepinya...
Resepi Kari Daging dgn Kentang
Bahan
- 1/2 kilo daging
- 3 sudu makan serbuk kari daging
- 5 biji bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 2 cawan santan pekat
- 3 cawan air
- 3 biji kentang belah empat
- 1 sudu teh gula nise
- garam secukup rasa

Untuk tumisan
- 5 pelepah daun kari
- 5 ulas bawang merah dihiris
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 1/2 inci halia dihiris
- kulit kayu manis, bunga cengkih,bunga lawang dan buah pelaga
- sedikit minyak utk menumis

Cara
  1. Kisar semua bahan* hingga halus. Ketepikan.
  2. Basuh bersih daging dan dihiris. Toskan.
  3. Satukan bahan kisar dan serbuk kari. Kacau rata kemudian gaulkan pada daging. Perap sekejap. (10 mins)
  4. Panaskan minyak. Tumis bahan tumisan hingga garing.
  5. Kemudian, perlahankan api dan masukkan daging yg telah diperap tadi.
  6. Biarkan sehingga daging empuk dan rempah pecah minyak. Kacau sekali sekala utk elakkan hangit. Tambah sedikit air jika perlu.
  7. Seterusnya masukkan santan dan air. Kacau rata. Tambahkan kentang.
  8. Perisakan dgn garam dan gula nise.
  9. Masak sehingga mendidih dan ubi kentang empuk lembut.
  10. Tutup api.
  11. Sedia utk dihidangkan.
Famili saya suka kuah yg pekat, jadi saya akan masak kuah tu agak lama sampai kuah pekat. Kalau mak saya...dia letak kerisik...tapi saya malas daaaa nak buat kerisik ni...

Setengah kilo daging ni cukup utk sekali makan je...utk famili besar saya ni lah...tambah lagi si nombor satu...berulangkali makan nasik...

Okaylah...selamat mencuba ya!

Babai

No comments:

Post a Comment