Friday, 28 August 2015

Daging Kicap Ala Mamak

As salam...
Resepi ni dah lama...saya dapat dari mamak nasi kandar kat kampung saya...

Rasa daging ni macam daging kicap yg kita beli kat kedai mamak...hahaha...itu lah yg saya rasa...

Kalau nak pedas...kita cuma tambah amaun cili kisarnya...saya buat tak pedas sangat...sesuai utk anak2 saya makan...

Bahan pun tak banyak...paling utama...mestilah kicap manis dan rempah empat sekawan tu...


Okaylah...jom tengok resepinya...
Resepi Daging Kicap Ala Mamak
Bahan
- 1 kilo daging batang pinang dihiris
- 3 sudu makan gula pasir
- 2 sudu makan gula merah
- 4 sudu makan cili kisar
- 1/2 cawan kicap manis
- 1/2 sudu teh cuka
- 5 ulas bawang merah dihiris
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 1 hiris halia
- rempah empat sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih, bunga lawang)
- garam secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara


  1. Basuh bersih daging dan ditoskan.
  2. Gaulkan daging dgn gula merah,gula pasir dan kicap manis. Perap 30 minit.
  3. Panaskan minyak, tumis hirisan bawang merah, bawang putih,halia dan rempah empat sekawan hingga wangi. Tambahkan cili kisar dan cuka. Goreng hingga cili garing.
  4. Kemudian, masukkan daging bersama bahan perapan ke dalam kuali.
  5. Masak sehingga daging kecut. Jika inginkan lauk yg berkuah, tambahkan sedikit air. Perisakan dgn garam.
  6. Tutup api apabila daging empuk dan cukup rasa semuanya.
  7. Sedia utk dihidangkan.
Resepi ni senang je...aroma kulit kayu manis tu yg membangkitkan rasa masakan ni...jgn terkejut bila tgk kuantiti gula tu...sebab masakan ni mmg ada rasa manis, pedas dan kat hujung2 rasa tu ada sikit rasa masam...

Si nombor dua bertambah2 nasiknya...adoiiii...bila la si nombor dua ni nak diet...perut dia boroi macam pompuan mengandung 7 bulan... aishhh...salah mak yg memasak kah?

Apa pun...selamat mencuba resepi ringkas yg umphhhhh ni...

Babai


No comments:

Post a comment