Friday, 31 July 2015

Kuah Rojak Kak Esah

As salam...

Hmmm...ada cerita kenapa kuah rojak ni saya panggil kuah rojak kak esah...saya mula masak dari umur 9 tahun lagi...dan saya ingat resepi pertama saya ialah ikan termenung masak sos...hahaha...ada macam-macam nostalgia masa saya mula belajar masak nih...antaranya saya pernah buat nasik goreng masam...macam mana buleh jadi masam...sebab saya pi perah limau nipis dlm nasik goreng tu...hmmmm...takdak sapa pun nak makan...hatta kucing kat belakang rumah pun tak sudi...ngekkkk...dan masa mak saya pi haji...saya pun nak tunjuk hebatlah...nak buat rendang...time tu mana reti nak google ka apa..resepi amik kat majalah je...tapi sama jugak...takdak sapa nak makan rendang saya...masin berdengung...tapi itu tak patahkan semangat saya...dan alhamdulillah setakat ni...kalau saya masak...okaylah...buleh makan...

Hmmm pasal kuah rojak tu...jiran saya yg bagi...nama dia kak esah...dia pandai masak...buat kuih...lauk pauk...macam-macamlah...tapi dah berkurun lama saya tak jumpak kak esah...semenjak dia pi italy...jaga anak sedara dia kat sana...

Okay...ini resepinya
Resepi Kuah Rojak Kak Esah
Bahan
- 2 keping gula nise
- 1 cawan gula
- 1 cawan kicap manis
- 1 cawan sos cili
- 1 cawan sos tomato
- 1 inci belacan
- 1 sudu makan serbuk cili
- 1 sudu makan bijan yg disangai

Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali bijan di dalam periuk yg sesuai 
  2. Masak atas api perlahan sehingga mendidih dan memekat dan serbuk cili masak. 
  3. Tambahkan bijan dan gaul rata.
  4. Tutup api dan sejukkan.
  5. Pindahkan ke dalam bekas yg bertutup.
  6. Sedia utk di makan dgn buah-buahan.
Senangkan...kalau nak pedas lagi...tambahkan je amaun serbuk cili tu...yg saya buat ni...pedas2 manja gitu...tapi itulah...nak makan kuah rojak hari ni tak bulehlah... partner(buah2) kuah rojak ni pulak takdak...frustttt aiiiii...

Esok lah pi beli sengkuang...makan dgn kuah rojak sedap jugak...

Okay...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment