Tuesday, 4 August 2015

Pisang Goreng Langkawi

As salam...

Resepi tepung utk goreng pisang ni masa saya pi langkawi hari tu...

Masa pi melawat makam mahsuri...kami satu famili makan kat satu gerai yg jual laksa dan rojak buah...kat gerai tu jugak ada jual pisang goreng...dua kali kami order...dan masa dah abih makan...siap tapau balik motel lagi...sambil membeli tu...saya tanya resepi...dan alhamdulillah...adik yg jual tu tak lokek utk bagi resepi...dia bagitau dlm adunan batter...kena letak telur...dia bagitau..kalau 500g tepung beras tu...kena letak dua biji telur...lepas tu air kapur pun kena banyak...

Jadi...dah berbulan2 saya dok simpan resepi ni dlm kepala...baru hari ni saya cuba buat...

Hasilnya...superb...berjaya jugak dpt serdak2 yg rangup tu...yayyyyy...



Ini resepinya
Resepi Pisang Goreng Langkawi.
Bahan
- Pisang abu secukupnya- hiris tiga
- 2 cawan tepung beras
- 1 cawan air kapur (dah dicairkan- warna mcm air basuhan beras)
- 1 biji telur
- garam secukup rasa
- air secukupnya
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Satukan air kapur, garam,tepung dan telur. Gaul hingga sebati.
  2. Kemudian, tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yg likat. (Bila kita celup jari, adunan tepung tu melekat dan bersalut kat jari tu)
  3. Panaskan minyak, celup pisang dlm batter dan goreng hingga warnanya menjadi perang keemasan.
  4. Goreng sehingga habis. Angkat dan toskan.
  5. Sedia utk dinikmati.

Best kan...bila makan goreng pisang panas2...tambah pulak dgn kopi panas...nyummmmmmssss...musim hujan ni...perut asyik mintak diisi je...hahaha...

Apapun...kalau ada pisang kat rumah tu...boleh lah dicuba bancuhan tepung ni...selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a comment