Saturday, 29 August 2015

Bengkang Ubi Kayu

As salam...

Yayyyyy...mak saya mai umah saya bawak ubi kayu...bukan setakat ubi kayu...pulut...daun palas...pisang...hiiii...macam2 lah...

Bila mak saya ada kat rumah...saya pun tanya kat mak saya macam mana nak buat bengkang ubi kayu...sebab bila google...ada macam2 versi bengkang ubi kayu ni...

Jadi mak saya pun bagi resepi yg diturun temurunkan oleh tok saya...cuma sebab saya bakar dengan oven dan saya guna santan kotak...ada lah sikit tokok tambah...mak saya kata kalau nak bagi cantik dan garing...bakar atas api dapur...guna acuan yg ada lubang kat tengah tu...owhhhh...saya takdak acuan tu...

Resepi ni...letak tepung pulut...mak saya kata supaya bengkang ni liat dan cantik...tak benyai ( saya taktau istilah ni ada dlm kamus dewan ke tak)...mungkin benyai = mushy...
hmmmm...cari sendiri lah ya...


Okaylah...ini resepi bengkangnya
Resepi Bengkang Ubi Kayu Mak Saya
Bahan
- 4 cawan ubi kayu yg telah disagat
- 1 cawan tepung pulut
- 1 cawan gula
- 2 cawan santan
- 1 sudu teh garam
- 1 sudu makan minyak masak
- sedikit pewarna kuning
- sedikit marjerin
- 2 helai daun pandan disimpul

Cara
  1. Ubi kayu yg telah disagat dimasukkan ke dalam penapis. Tekan tekan sedikit utk mengeluarkan airnya. (Mak saya bagitau, kalau guna ubi kayu tua,kita toskan airnya supaya tak pahit). Ketepikan.
  2. Satukan santan, gula, garam, daun pandan dan minyak di dalam periuk. Masak hingga mendidih dan pecah minyak. (Kejadian pecah minyak tak berlaku sbb saya guna santan kotak).
  3. Biarkan campuran santan menjadi suam sebelum dimasukkan ubi kayu. Gaul sekata. Seterusnya masukkan tepung pulut dan beberapa titis pewarna. Kacau hingga semuanya sebati.
  4. Pindahkan adunan ke dalam loyang 9x9 yg telah dialas kertas minyak. (Lain kali tak perlu letak kertas minyak sbb bila ada alas kertas ni, bahagian bawah tak berkerak).
  5. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu. Bakar pada suhu 190C selama 45 -60 minit menggunakan api atas bawah.
  6. Selepas 30 minit, keluarkan loyang dari oven, sapu marjerin/minyak masak di atas permukaan bengkang. 
  7. Kemudian teruskan pembakaran sehingga permukaan atasnya garing.
  8. Sejukkan bengkang sebelum di potong dgn pisau plastik.

Macam mana rasanya? Sedap...lemak dan manisnya secukup rasa. Kalau nak bengkang yg garing, boleh bakar lama sikit...tapi kena selalu dok intai oven...takut terlebih garing pulak...

Untuk adunan ni...hasilnya banyak jugak...jadi bolehlah dikongsi dgn jiran tetangga...

Ehhhh...apa lagi...jom buat bengkang!

Babai

No comments:

Post a comment