Saturday, 22 August 2015

Kuih Bengkang Gandum

As salam...

Hari Sabtu lepas pi open house rumah kawan boss besar...ada kuih bengkang gandum yg sedap...aishhhh...nak makan banyak...malu...lepas tu...bila balik...teringat-ingat pulak...

Jadi...saya google resepi...nampak ada resepi dekat myresepi...okaylah kita cuba buat ikut resepi tu...

Saya masuk dapur...keletang-keletung dan akhirnya...dapatlah saya makan kuih bengkang ni...rasa dia...just nice bak kata org puteh...tak manis...dan lemak tu sedang2 aje...owhhhh...saya suka...

Baru keluar oven!

Meh...tengok resepinya...
Resepi Bengkang Gandum
Bahan
- 2 cawan tepung gandum
- 4 cawan santan
- 3/4 cawan gula
- 4 biji telur
- 1 sudu teh esen vanilla
- secubit garam
- sedikit pewarna kuning

Cara
  1. Satukan semua bahan. Masukkan ke dalam blender. Kisar sebati.
  2. Tapiskan dan masukkan ke dalam loyang yg telah disapu sedikit mentega.
  3. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
  4. Bakar pada suhu 180C utk 30 minit pertama dan 150C utk 30 minit kedua atau sehingga masak.
  5. Biarkan sejuk sebelum dipotong sebab kuih ni sgt lembut masa panas.
Dan hasilnya...sangat sedap...tak manis sangat dan lemak2 gitu...tapi sayangnya...saya tak sempat nak snap gambar yg dah potong...sebabnya sedara boss besar mai rumah dan saya hidangkan kat depa...satgi dok amik gambar kuih...depa heran pulak...buat tebiat tuan rumah ni kan...saya ingat mesti ada balance nanti...buleh lah saya amik gambar..habis...hahaha...jadi takdak gambar kuih yg dah potong...lain kali kita buat lagi...hiiiiii...

Apa pun...saya jamin...kuih ni mmg sedap!

Babai


No comments:

Post a comment