Monday 3 August 2015

Sengkuang Ah Poi

As salam...

Kalau adik beradik saya baca entry ni...depa ingat lagi tak pasal Ah Poi...dia ni penjaja berbangsa cina yg meniaga kat tepi sekolah dulu...masa kecik2 dulu...tak kisah lah bangsa apa yg meniaga...saya main beli ja...Ah Poi guna basikal roda tiga...dia jual ayaq, buah potong, jajan dan yg paling 'champion'...mestilah sengkuang calit...cuba bayangkan....hirisan buah sengkuang yg disapu dgn kuah rojak dan ditabur kacang tanah mesin kat atas sengkuang tu...perghhhh...rangup sengkuang...manis pedas kuah rojak...kruk-krak...kruk - krak kacang tanah...hmmmm...sedap lah..tapi la ni...kalau suruh beli sengkuang kat Ah Poi...takmau lah saya...hahaha...

Jadi...nak membangkitkan  nostalgia lama ni...saya pun buatlah sengkuang calit utk anak2...sambil dok bercerita pasal zaman saya kecik2 dulu...tapi yg tak tahannya..bila si nombor dua tanya ..kenapa beli kat cina?org melayu takdak ka...owhhhh...nak jawab macam mana ni....*garukepala*


Okaylah...inilah sengkuang calit tu...
Sengkuang Calit
Bahan
- sengkuang
- kuah rojak bikin sendiri (resepi boleh tengok SINI)
- kacang tanah dimesin

Cara
- Hiris sengkuang, sapu kuah rojak dan taburlah kacang mesin di seluruh permukaan sengkuang...

Senang je...tapi kecik2 dulu tak reti nak buat sendiri...kena lah beli...

Apapun..ini antara nostalgia kecik2 saya...ehhhh...apa lagi...jom makan!

Babai

No comments:

Post a Comment