Tuesday, 18 August 2015

Menjahit!

As salam...

Hahaha...hari ni saya masak simple je...goreng ikan, sayur air dgn sambal belacan...

Pasaipa ya? Sebab saya nak jahit cadar dgn sarung bantal...kisah dia macam ni...boss besar selalu komplen yg bilik si nombor satu bersepah...cadar asyik terbukak ja...takmau lekat elok2 kat tilam tu...hmmmm...dah anak mmg tidoq lasak...kalau cadar tu kita kunci dgn padlock pun akan terbukak jugak...aishhhh...

Jadi...semalam saya pi TEWAH kat tesco shah alam tu...saya tgk ada kain utk buat cadar...rm15/m... okaylah...salesgirl tu kata utk katil single...kain guna 2meter...baiklah...kita beli tiga meter sbb saya tak reti menjahit pun...sekadar tau jahit lurus je...itupun akan bengkang bengkok jugak...hiiiii...

Hari ni...bawak keluar mesin jahit dari stor...saya pun menjahit lah...untuk tilam...saya cuma jahit kat tepi je...mcm cadar asrama kan...takdak fitted bagai...hahaha...itu ilmu tinggi...saya tak reti jahit cadar fitted...

Sarung bantal pulak...saya ikut ukuran sarung bantal yg ada...sebab saya tak pi antar jahit tepi...kena jahit lebih sikitlah...kat tepi tu, saya lipat dulu dan jahit....lepas tu baru cantum...ka ada cara senang kalau takmau jahit tepi dulu...utk 2 bantal size standard...saya guna 1 meter kain...
Mula-mula potong kain dua keping...satu keping bagi extra dalam 6 inci.
mesin jahit tepi tak ada,  jadi saya lipat dan jahit dulu bahagian tepi tu..
cantum dua keping kain tu...
dah cantum...apa lagi...sarungkan ke bantal lah...
Kalau tgk...mmg azab betul jahitan saya...tapi bila dah sarung kat bantal...cantik je...hahaha..tapi saya hepi...maklumlah tahap tukang jahit amatur....

Harapnya...lepas ni...cadar tu tak terburai lagi...kalau dok terburai lagi...kena ikat dgn tali kot...bukan kat cadar...tapi kat org yg dok tidoq atas katil tu...lalala...

Okaylah..itu cerita saya hari ni...

Babai

No comments:

Post a comment