Sunday 30 August 2015

Kuih Bom

As salam...

Ingat lagi tak saya ada masak bubur kacang...sebab bubur kacang tu ada sagu...tekstur dia jadi pekat...hmmmm...ada berbaki lagi...saya simpan dlm peti sejuk...dan hari ni saya nak buat kuih bom...resepi ni pun...mak saya yg bagi...

Saya buat tak banyak...utk adunan ni dapat lapan biji je...tapi cukuplah tu...sebab bebudak ni...depa tak makan pun kuih2 tradisi ni...yg nampak berminat nak cuba...si nombor lima... 

Untuk inti tu, saya guna baki bubur kacang (resepi kat SINI)...cuma kalau masih berkuah, panaskan semula dan tambah satu sudu tepung gandum utk likatkannya...sekurang-kurangnya ia jadi inti yg boleh dibentuk...



Okay...sekarang ini resepinya...
Resepi Kuih Bom Inti Kacang Hijau
Bahan
- 1 cawan tepung pulut
- 1 sudu makan tepung gandum
- 1/2 cawan santan
- 1 sudu makan gula pasir
- 1 sudu teh garam
- 1 sudu makan minyak
- 3 sudu makan air
- bijan secukupnya
- minyak utk menggoreng
- inti kacang hijau secukupnya

Cara
  1. Bijan dibasuh dan ditoskan. Ketepikan.
  2. Masak santan, gula, garam dan minyak sehingga mendidih. Ketepikan. Tunggu hingga menjadi suam.
  3. Apabila campuran santan telah suam, masukkan tepung. Gaul sebati. Tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh yg boleh dibentuk. 
  4. Bahagikan doh kepada lapan doh kecil. 
  5. Ambil satu doh kecil, leperkan dan letak inti di tengah. Tutup inti dengan menarik bahagian sisi doh. Bentukkan menjadi bebola. 
  6. Kemudian, salutkan doh itu dgn bijan.
  7. Buat sehingga semua doh kecil habis.
  8. Panaskan minyak. Goreng dengan api sederhana sehingga warnanya bertukar keemasan.
  9. Angkat dan toskan.
  10. Sedia utk dihidangkan.
Sebab saya buat kuih bom ni kecik2...jadi kulitnya jadi tak berapa tebal...bila dah di goreng...kulit tu kenyal tapi ada sedikit rangup...hmmm...saya suka macam tu...tapi kalau siapa yg suka kulit tebal, bolehlah buat saiznya besar sikit...


Masa salut bijan tu, golek-golekkan sambil tekan2 sikit supaya bijan betul2 melekat kat doh kuih tu...

Dan masa goreng...guna api sederhana supaya kuih ni betul2 masak...

Bila makan ketika masih panas...memang terasa rangup kulit luarnya tu...tapi bila dah sejuk...kulit kuih bom ni jadi kenyal sepenuhnya...saya rekomen resepi ni...simple dan sedap...

Jadi apa yg ditunggu lagi...kalau ada lebihan bubur kacang...jgn dibazirkan...buat lah kuih bom ni!

Babai

No comments:

Post a Comment