Monday, 2 February 2015

Nasi Air

Salam...

Hari ni awal pulak hero kecik bangun...bila depa bangun...satu apa tak boleh buat.. kena perati je depa ni...

Jadi...masak yg senang je...sebenarnya dari semalam lagi...si nombor dua mintak nak makan nasi air ni...mesti ada kawan yg bawak pi sekolah...dia teringin...

Mak depa okay je...senangkan...si nombor lima pun boleh makan...

Saya buat sup ayam, rebus telur masin dgn goreng ikan bilis... aksesori lain..daun bawang dengan bawang goreng...itu je yang ada kat dapur...



Sedapnya...si nombor dua cakap..


Meh tengok resepi...kot-kot dapat idea nak masak...

Resepi Nasi Air Sempoi Baik Punya

Bahan

Untuk nasi
- 2 cawan beras
- air secukupnya
- sedikit garam
- 1/2 inci halia

Cara
  1. Masukkan beras,halia,garam secukup rasa dan air secukupnya ke dalam periuk.
  2. Tanak seperti nasi biasa cuma lebihkan air.
  3. Tekstur nasi nanti mesti lembut. 
Sambil tunggu nasi masak, kita masak sup ayam pulak...

Untuk Sup Ayam Mudah
- 1/2 ekor ayam dibasuh bersih
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 sudu teh gula
- 1 sudu makan rempah sup
- garam secukup rasa
- sepokok daun ketumbar
- air secukupnya
- sedikit minyak untuk menumis
- bahan tumis -  sedikit bawang merah, bawang putih, halia dihiris, rempah empat 
   sekawan ( kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)

Cara

  1. Tumbuk halus bahan bertanda *
  2. Panaskan minyak. Masukkan bahan tumis. Goreng hingga naik bau, kemudian masukkan gula. Biarkan gula bertukar menjadi keperangan sebelum dimasukkan ayam. Masak ayam hingga kecut sedikit.
  3. Kemudian masukkan rempah sup. Gaul sebati. Tambahkan air(kuantiti air terpulang pada tukang masak ya).
  4. Perisakan dengan garam. Masukkan pula daun ketumbar. Kacau sekali sekala.
  5. Tunggu hingga ayam masak sempurna. 
  6. Tutup api, sedia untuk dihidangkan dengan nasi air.
*** ayam dalam sup tu, saya keluarkan, dan digoreng sekejap...sebab anak saya suka ayam yang digoreng...lepas tu saya letak atas nasik...tapi kalau takmau goreng pun takpe...

Bahan tambahan
- telur masin
- ikan bilis goreng
- bawang goreng
- hirisan daun bawang


Bila nak menghidang tu, masukkan sesenduk nasi ke dalam mangkuk, letaklah telur masin, ikan bilis goreng, hirisan ayam goreng, daun bawang dan bawang goreng...lepas tu..curahkan kat nasik tu...hmmmmm...bestnya..


sebelum letak sup. 



Hmmm...macam mana...apa kata ubah selera pulak...kita makan nasik air...yaaayyyy...

Babai




No comments:

Post a comment