Tuesday, 10 February 2015

Apam Gula Hangus

Salam...




Hari ni...boss besar outstation...si nombor dua tanya kat saya...malam ni dia tido nak kena peluk sapa...sebab ayahnya kan takdak...saya suruh dia peluk bantal je...muncung je mulut bila saya suruh dia peluk bantal...hahahaha...

Semua anak-anak saya rapat dengan ayah depa...walaupun mak depa yang dok berkepit dengan depa 24 jam...malam-malam bila nak tidoq, mesti cari ayah jugak...pindah lah ke bilik mana pun...tengok-tengok nanti semua dah  berkerumun atas satu katil...si nombor lima tak lah..dia kecik lagi...dia tidoq dengan mak aje...

Ada satu masa tu...boss besar takdak dua minggu...aishhhh...semua pakat demam...taktau la depa demam apa...demam rindu kot...masa tu saya keja lagi...bila hantar pengasuh...ada ka pengasuh tu bagi petua nak hilangkan rindu...suruh saya lap muka anak saya dengan spender ayah depa...spender yang dah pakai...tak tergamak saya...kalau yang dah basuh oklah kan...jadinya saya cuma selimutkan depa dengan kain pelekat ayahnya je...itu baru macam logik sikit kan?

Setakat ni...saya tak pernah jauh dengan anak-anak saya lagi...berpisah dengan depa bila masuk spital nak pi beranak je...taktau la lagu mana kalau saya out station...rasanya depa rindu kat saya tak?...hahahahaha...

Ehhhh...panjang dah melalut...apa cerita apam gula hangusnya...hmmmm...apam gula hangus antara kuih yang saya suka makan...nak buat pun tak susah...lagipun bahan-bahannya pun memang sedia ada kat dapur ni...tak payahlah nak susah payah pi kedai...

Hasil kejadian sangant sedap...lembut dan tak manis sangat...manis manja-manja gitu...saya memang rekemen resepi ni...si nombor tiga pun makan banyak ketul...


Jom tengok resepinya...

Resepi Apam Gula Hangus Confirm Sedap


Bahan

- 1 cawan gula pasir
- 3/4 cawan air
- 1/2 sudu teh esen vanilla
- 2 biji telur
- 2 sudu besar mentega
- 1/2 cawan minyak masak
- 2 sudu besar susu pekat manis
- 1 1/2 cawan tepung gandum
- 1 sudu teh soda bikarbonat

Cara

Mula-mula kita buat gula hangus dulu
  1. Masukkan gula ke dalam periuk, masak hingga larut dan bertukar ke keperangan. Saya goyang-goyangkan periuk tu guna penyepit makanan.
  2. Bila gula larut, dengan berhati-hati masukkan air. Masa ni akan ada percikan sikit.
  3. Tambahkan mentega dan susu pekat. Masak dengan api perlahan hingga karamel tu larut. Tutup api. Biarkan sejuk.
  4. Seterusnya, pecahkan telur ke dalam blender. Tambahkan minyak masak. Blend hingga kembang dan gebu. 
  5. Masukkan larutan gula hangus. Blend sekejap. 
  6. Tambahkan esen vanilla, tepung gandum dan soda bikarbonat. Blend hingga sebati.
  7. Seterusnya, isikan 3/4 acuan dengan adunan apam ini .
  8. Kukus selama 15 minit atau sehingga masak.
  9. Buatlah sehingga semua adunan habis.
  10. Sedia untuk dihidangkan.






Gebu kan? Lembut pulak...cepat masuk dapur...pi masak apam gula hangus untuk yang tersayang...lalalala...

Babai





No comments:

Post a comment