Sunday, 22 February 2015

Apam Lenggang Manis

Salam...

Tengah buat apa tu? Hari ni seharian dok melipat kain...aishhhh...time keja dulu...isu lipat kain jugak...tak abis2...dulu buleh lah bagi alasan takdak masa...sbb pi keja...tapi la ni pun sama....hahaha...mak anak lima...janganlah bagi alasan...cakap je u mmg malas lipat kain...*tepuk dahi*

Biasalah....sambil lipat kain...saya bancuh adunan apam ni...sbb nak kena perap 2-3 jam...nanti bila settle lipat kain...bolehlah melenggang kangkung apam...hahaha...

Saya guna kuali antik...ini kuali pertama beli lepas kawin...time tu kan tak masak sangat...beli kuali kecik je lah...setakat nak goreng ikan sekoq dua...la ni mana cukup...kena goreng lima nam ekoq ikan...baru tak berebut makan...aishhhhh..

Rasanya ada macam2 versi apam lenggang ni...resepi ni saya dpt dari member saya...lama dah...kalau versi mak saya pulak...dia tak letak teloq...apa pun bagi saya semua sedap..ikut taste masing2 kan...

Meh salin resepinya...




Resepi Apam Lenggang Manis

Bahan
A
- 2 cawan tepung beras
- 1/2 cawan tepung gandum
- 3/4 cawan gula
- 1 sudu teh yis mauripan
- 1 1/2 cawan air
- 2 biji telur
- sedikit garam

B
- 1 cawan santan pekat (saya guna santan kotak)

Cara

  1. Blend semua bahan A. Perap dalam bekas yang bertutup selama 2-3 jam.
  2. Kemudian, tambahkan bahan B (santan pekat) .Gaul sebati.
  3. Panaskan kuali kecil, oleskan sedikit minyak, letakkan satu senduk adunan di tengah-tengah kuali, kemudian pegang telinga kuali dengan kain dan goyangkan kiri kanan macam buat telur dadar tu. Tutup kuali dengan tudung periuk. Apam masak apabila bahagian tengahnya nampak kering dan tidak melekat lagi bila kita sentuh.
  4. Apabila masak, angkat apam dan gulung. Nak lipat macam apam balik pun ok jugak. Terpulang.
  5. Buatlah sehingga habis. Adunan di atas boleh dapat lebih kurang 20 keping apam lenggang.
  6. Hmmmm...bolehlah dihidangkan.



Mak,..boleh tak saya nak rasa?
Hmmm tolong abaikan kepala saya yang berpeluh ni...mak takmau potong rambut saya lah..

sebelum lipat...
Hasil kejadian...sedap...cukup lemak dan manisnya...anak-anak saya suka makan...si nombor lima pun abis makan sekeping...Alhamdulillah...

Cubalah!

Babai

No comments:

Post a comment