Thursday 12 February 2015

Talam Tokyo

Salam...

Hmmmm...setelah berjaya mentalam hari tu...hari ni pun saya mentalam lagi...gila talam betul...jangan dok jadi talam dua muka sudah lah...


Saya buat talam tokyo jugak bersempena...adik bongsu saya...MAT...dia dapat pi Jepun...Semalam hari  penyampaian sijil tamat kursus persediaan kat UM...Mak saya pi dengan abg saya...


MAT nanti hang mai umah kak...kak masak ikan cabai spesel untuk hang..extra pedaih...(baca : pedas)...hahahaha


Ok...pasal talam tokyo ni...saya pernah makan masa kenduri adik pompuan saya bernikah...sepupu saya bawak mai...masa mula-mula makan...punya la saya dok teka...depa guna apa untuk lapisan bawahnya...



Talam Tokyo

Lepas mengoogle...baru tau guna sagu,suhun dgn kelapa parut...hmmmm...macam lain drpd lain...lagipun saya mmg suka makan sagu...


Jadi...sebab semua bahan dah ada...saya pun cuba buat talam tokyo ni...hmmmm....memang sedap...saya paling suka lapisan atasnya...lembut dan cukup lemaknya...macam biasa...saya amik resepi ni dari blog Kak Yatie...



Blur pulak gambar...aishhhh

Sekarang...jom kita tengok resepinya

Resepi Talam Tokyo

Sumber : Kak Yatie

Bahan

Lapisan Bawah (loyang 10x10x2")

- 300 gm sagu kecil warna putih
- 60 gm suhun
- 100 gm kelapa parut putih
- 100 ml santan pekat
- 300 ml air
- 1 sudu kecil garam

Cara
  1. Cuci sagu sebentar, rendam selama 30 minit dan toskan.
  2. Rendam sohun dngn air suam selama 30 minit, toskan dan dipotong kecil.
  3. Satukan bahan2 di atas dan masukkan ke dalam loyang 10x10x2" yang  dialas plastik dan oleskan sedikit minyak.
  4. Kukus selama 25-30 minit dan tekankan sikit dengan sudu supaya lapisan menjadi sama rata.
Lapisan Atas
- 4 biji telur
- 300 gm gula pasir
- 400 ml santan pekat
- 400 ml air +3 helai daun pandan(blender dan tapiskan)
- 100 gm tepung kastard
- sedikit pewarna hijau apple
- 1 sudu kecil air kapur)
- 1/2 sudu kecil garam

Cara
  1. Campurkan semua bahan dan blend rata.
  2. Kacau sebati dan tapiskan. Masukkan ke dalam periuk dan masak hingga naik wap.
  3. Tuangkan adunan ke atas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.
  4. Padamkan api dan angkat kuih setelah masak. Biarkan kuih benar-benar sejuk baru dipotong. Gunakan pisau plastik untuk mendapat potongan yang licin
** Saya balut tudung pengukus dengan kain. Lepas kuih masak, saya bukak penutup dan biarkan lagi 10 minit, supaya kalau ada lapisan air kat atas kuih tu akan tersejat.


Nampak macam susah je nak buat..tapi kalau ikut step nya...insya Allah menjadi...

Apa lagi...jom mentalam...

Babai


No comments:

Post a Comment