Wednesday 25 February 2015

Burger Malaysia

Salam

Kadang-kadang...taktau nak masak apa...selalunya saya ikut selera anak-anak je...kalau teringin nak makan ikut selera saya...tunggu hujung minggu je...masak bila boss besar ada untuk makan lunch...hari biasa...boss besar balik lambat...jadi dia memang takmau makan dinner dah...ala-ala menjaga kesihatan gitu...hmmmm....iyolah bang...

Salah satu sebab saya tulih blog sebab saya buleh tulih apa yang terlintas kat kepala otak ni...nak sembang dengan kawan...memang dah takdak kawan dah...cuma berkawan dengan budak-budak yang kat rumah ni lah...hahaha...kadang-kadang teringin jugak nak pi kedai macam dulu-dulu bila balik kerja..tapi la ni tak buleh dah...sebab terikat jadi supir mom...nanti kat kedai...dok terkejar--kejar pulak nak balik amik anak kat sekolah...dulu saya suka pi kedai Bagus atau Bake with Yen..boleh leka tgk gadget yg ada...bila nak beli...taktau bila nak guna...la ni...nak pi kedai pun payah..tambah kalau kena bawak dua orang budak aktif ni...mau terbalik kedai dgn mak depa bertukaq jadi tarzan...hahahaha

Baru-baru ni...saya mintak boss besar amik half day...sbb saya kena pi tempat keja saya...ada benda nak kena settle...wahhhh....bahagianya rasa...dapat jumpak kengkawan...yg paling champion...saya rasa seronok tempuh jem...gila!...mananya tak best...dah tiga bulan saya dok berpusing dlm kawasan perumahan je..dapat keluaq jauh sikit...rasa cerah biji mata...hahaha...

Oklah...panjang betul mukadimah burger ni...ini antara kuih masa kecik saya...ala-ala imbau nostalgia gitu...apapun...jom layan resepinya...


Resepi Burger Malaysia

Bahan
- 200g tepung gandum
- 2 sudu besar gula
- 2 sudu teh yis mauripan
- 140ml air/susu segar
- 1 sudu teh garam
Inti
- sambal ikan bilis
- hirisan timun

Cara
  1. Campurkan semua bahan doh di atas. Uli hingga tidak melekat di tangan. Kalau lembik, tambahkan sikit tepung.
  2. Rehatkan doh sehingga naik sekali ganda.
    Kotak kecil : Rehatkan doh
    Kotak besar : Doh naik sekali ganda
  3. Ambil doh yg telah direhatkan, tumbuk sedikit dan kemudian bahagikan kepada beberapa bahagian kecil( saya bahagikan kepada 16 bahagian). Bentukkan bulat dan biarkan bebola doh kecil naik sekali ganda lagi.
  4. Panaskan minyak. Goreng doh kecil sehingga masak. Guna api sederhana.
  5. Goreng sehingga habis. Biarkan sejuk sebentar.
    Bahagikan kepada bebola kecil. Kemudian goreng.
  6. Kemudian, belah dua kuih. Letakkan hirisan timun dan juga sambal ikan bilis di tengahnya dan ditutup balik. Buat macam burger tu.
  7. Sedia untuk dihidangkan.

Hmmmm....bila makan burger malaysia ni...teringat masa kecik-kecik dulu...ini antara kuih yang ada jual kat kantin sekolah saya dulu. Kadang-kadang intinya sambal sardin....seciput je makcik tu letak...tapi masih lagi sedap untuk anak tekak budak sekolah...hari ni..saya buat burger ni nak tunjuk kat anak-anak saya...kuih yang mak depa selalu makan masa kecik dulu...hahahaha...

Hmmmm apa pulak kuih kegemaran anda kat kantin sekolah dulu?....

Okaylah...nak pi amik anak balik sekolah pulak...

Babai

No comments:

Post a Comment