Thursday 26 February 2015

Bihun Goreng Udang Kering

Salam...

Hari ni...boss besar mc...dia sakit perut dari semalam lagi..dah dekat 20 kali keluar masuk tandas...pucat je muka dia...si nombor lima pun tak sihat jugak...dia pun sakit perut...dok pikiaq jugak...salah makan ka? tapi kalau kena food poisoning mesti satu keluarga kena...boss besar kata...semalam dia makan nasik ayam time lunch...lepas tu terus kena sakit perut ni...si nombor lima taktau sebab apa...dia suka mengutip benda kat lantai...takut dia ada makan benda ntah apa-apa...

Tadi dah pi jumpak doktor...dapat la ubat...doktor suruh monitor si nombor lima...takut dia dehydrated...boss besar...takpa lah..dia orang tua...sila monitor diri sendiri ya Bang!

Jadi...hari ni...masak yang paling simple je...jaga anak kecik sakit okay lagi...tapi kalau bapak budak yang sakit...rasa macam jaga sepuluh budak kecik sakit...hahahahaha...
Satgi dengaqlah...


"biniku( bukan panggilan sebenar)...boleh amik ubat"
"lenguhnya kaki...buleh urut tak?"
*
*
*
Hahahaha...jangan merungut mak anak lima...nanti kurang pahala...hahahaha...bukan merungut...nak kongsi saja...

Saya guna udang kering sbg rencah dia...ayam ada...tapi dok kejung beku dlm freezer...nak tunggu defrost lambat pulak...option yg ada...udang kering saja lah...tapi jgn risau...rasa dia sedap...kira abislah sebungkus bihun ni...

Masa pi pasar tani...saya beli bihun cap sufi...produk bumiputera...sama jugak dgn fishball...fishcake...produk orang kita jugak...dulu...boss besar selalu komplen pasal ni...dia kata ada logo halal..beli sajalah...saya kata...kalau ada yg muslim...amik lah yg muslim..la ni...boss besar sanggup bawak saya pi kedai yg jauh..sbb nak cari produk muslim...kadang-kadang tak logik pun ada...nak beli kueyteow pun...pi cari kedai yg jauh...hahaha...selalunya...kalau nak beli produk muslim ni...saya pi satu kedai kt sg plong...nanti saya tulih review pasal kedai ni....

Haishhh...panjangnya cerita...mana resepi bihun gorengnya?

Resepi Bihun Goreng Udang Kering

Bahan
- 1 bungkus bihun- rendam hingga lembut & ditoskan
- 3 ulas bawang putih diketuk kasar
- 1 genggam udang kering ditumbuk halus
- 5 biji fishball dihiris
- 3 keping fishcake dihiris
- 2 sudu makan cili kisar
- 1 sudu kecil cuka makan
- 2 sudu besar sos ikan
- 2 sudu makan sos cili
- 3 sudu makan kicap lemak manis
- 3 pokok sawi pakchoy dihiris
- garam dan gula secukupnya
- 1 cawan air
- minyak untuk menumis

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan udang kering. Goreng hingga wangi.
  2. Tambahkan cili kisar. Masak hingga terbit minyak. 
  3. Kemudian,tambahkan cuka,sos cili,sos ikan dan kicap. Gaul sebati. Tambahkan air.
  4. Masukkan fishball dan fishcake. Perisakan dengan garam dan gula. (Sos ikan dah masin,jadi kena pandai adjust kuantiti garam).
  5. Seterusnya,masukkan bihun yg telah direndam tadi. Gaul rata. Gunakan api kecil supaya bihun lembut sekata. (Saya tutup kuali dan kacau sekali sekala)
  6. Apabila bihun masak dan cukup lembut, masukkan sawi. Gaul hingga sebati.
  7. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
Bihun ni tak pedas...budak2 blh makan
Mudahkan...antara mee dgn bihun...saya suka goreng mee...sbb mee cepat masak...bihun lambat...ada org bagitau rendam saja dlm air suam...tapi saya pernah cuba...bila goreng...jadi benyek...lepas tu putus-putus...taktau lah...kot2 saya yg salah goreng..satu hari masa saya pi rumah makngah saya...dia tengah goreng bihun...dia yg bagitau...kecikkan api..dan tutup kuali...nanti bihun masak sempurna...

Hahaha...cukup risau kalau goreng bihun...tapi dok keras kong lagi...tercekik nanti...apa pun...masak pun kena praktis...lama2...ok lah...setakat nak masak kat famili...lulus!

Selamat mencuba....


Babai

No comments:

Post a Comment