Friday, 20 February 2015

Bubur Pulut Hitam

Salam...
Cuaca la ni panas betul...si nombor lima asyik berpeluh je...rambut dah la panjang...basah je kepala dia dgn peluh...belemoih dgn melekit-lekit badan...rasanya dia pun rimas...sikit-sikit tarik tangan mak dia ni...suruh bawak pi bilik air...nak mandi...ok lah nak oiiii...jom mandi...

Hari ni saya tak masak pun...beli je...sebab dok kemas dapoq lagi...banyak betul bekas plastik makanan...bekas aiskrim...tiga plastik hitam besaq saya kumpul...awat la saya pi simpan...rasa macam nak guna..tapi dah bertahun plastik2 tu bertapa dlm kabinet...bila dah sorting...baru clear sikit isi perut kabinet tu...tapi tak abih lagi...bahagian periuk belanga saya tak sentuh lagi...

Yang paling epik...pinggan mangkuk polisterin...rupanya-rupanya ada banyak dok simpan kat kabinet..saya tak ingat yg saya simpan kat situ...jadi setiap kali nak buat makan2...saya mesti suruh boss besar beli...patut pun dia dok heran...rupanya ada banyak yg tak pakai lagi...




Sambil dok kemas...saya buat bubur pulut hitam ni...buat sikit je...cukup untuk sekali makan...boss besar tak suka sangat makan benda manis2 ni...anak-anak pun tak berapa nak layan sangat bubur pulut hitam ni...jawabnya...mak anak lima yg kena perabih...hahaha...takpa...saya suka pulut hitam...tambah lagi makan sejuk-sejuk...



Resepi Bubur Pulut Hitam

Bahan
- 1/2 cawan pulut hitam
- 1/2 cawan gula (blh kurangkan kalau takmau manis)
- 100ml santan kotak
- 50 ml susu cair
- 1/2 sudu teh garam
- air secukupnya
- 1 helai daun pandan disimpul

Cara
  1. Cuci bersih pulut hitam. Masukkan ke dalam periuk. Tambahkan 2 cawan air dan daun pandan. Rebus hingga empuk.(kalau air nampak nak kering,tapi pulut tak empuk lagi,tambah je sikit air lagi)
  2. Masukkan gula.Kacau sampai gula larut.
  3. Seterusnya,tambahkan santan dan susu cair. Kacau rata. Letak garam untuk naikkan rasa lemak santan.
  4. Biar sekali mendidih. Tutup api.
  5. Sedia untuk dihidangkan.                                     


Hmmmm...mudah kan? Apa lagi...jom makan bubur pulut hitam...

Babai


No comments:

Post a comment