Friday, 13 February 2015

Biskut Cornflakes Badam

Salam...

Dah buat biskut ka? Hali laya sudah dekat maaaa....Hahaha...






Sebenarnya saya nak perabih almond nibs yg ada dlm peti ais ni...cornflakes yg anak- anak makan pun dok ada...buat biskutlah...saya pikir boleh jugak buat kunyah-kunyah sambil tengok tv...


Hasil kejadian...mestilah sedap...rangup-rangup gitu...satu adunan ni dapatlah dalam 50 biji...


Meh tengok resepinya..





Resepi Biskut Cornflakes Badam


Bahan

- 125g butter
- 70g gula halus
- 125g tepung gandum
- 60g cornflakes
- 50g chocolate chips
- 50g almond nibs
-1 sudu teh esen strawberry / esen vanilla
- jem strawberry secukupnnya

Cara


1. Masukkan butter dan gula dalam        mangkuk adunan. Pukul sehingga sebati. 

2. Tambahkan tepung. Gaul adunan hingga rata

3. Campurkan cornflakes,almond nibs dan chocolate chips. Gaulkan hingga sebati.

4. Ambil sedikit doh, tekankan sedikit dibahagian tengah. Paipkan jem strawberry diatasnya.

5. Masukkan  adunan biskut ke dalam ketuhar yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
Bakar pada suhu 170C selama 15 - 20 minit (bergantung pada jenis oven. 
Setelah masak,sejukkan di atas redai besi sblm disimpan dalam bekas kedap udara.


6. Sedia untuk dinikmati dgn yg tersayang.

Hmmmm...macam mana? Boleh lah cuba buat biskut ni...sedap makan sambil tengok tv...


Babai

No comments:

Post a comment