Wednesday 11 February 2015

Si Nombor Lima

Salam...


Mak...janganlah amik gambar saya!

Hari ni...saya nak citer pasal si nombor lima...hmmm...dia sangat lasak...tak menang tangan nak melayan keaktifannya. .uishhhh...ayat...

Mungkin sebab dia ada abg dgn kakak...mentor dia lah tu...dia cepat sangat mengikut apa yg kita buat...

Hari ni...ada dua benda yg saya rasa mcm nak luruh jantung pasal si nombor lima ni...

Kejadian # 1
Pagi ni...macam biasa...dia bangun awal...7 am...saya bawak dia turun...sambil dok settle abg kakak nak pi skolah...lepas antar abg kakak ke sekolah...bawak dia pi kedai...beli barang dapur...masa ni okay je...dia aktif lagi...sambil masak...tgk dia dah tertido...baguih...saya rasa dia penat kot..

Settle masak...dia pun bangun...dia duduk kat tepi tangga...tengok hi-5..peberet dia lah tu..tapi saya dok perati...dia senyap je...kepala dia asyik terlentok2...saya panggil dia...tanya nak breastfeed tak...tapi takde respon...mata tak berkelip pun...saya amik dia...ohhh...panasnya badan dia.. saya basahkan badan dia...cepat-cepat bawak pi klinik...nahhhh...39.5...saya rasa sat sangat...awal pagi dia sihat...takdak tanda2 nak demam...lepas tu...terus panas mendadak...apa lagi...terus masuk ubat bontot lah...doktor kata sebab virus...lepas dua hari kalau demam tak okay..bawak check kat klinik lagi..

**Mesti orang heran...awat saya kalut sangat terus bawak pi klinik....sebab saya ada pengalaman anak fits..itu yg saya sgt risau kalau depa demam...

Lepas kena ubat...okay sikit...dah aktif balik...Alhamdulillah...tapi saya bagi jugak ubat setiap 4 jam...


Lepas masuk ubat...bukak baju...lap badan 
Kejadian #2

Lepas suhu badan dah turun...dia aktif mcm biasa...hari ni si nombor satu ada ko-ko...pi amik dia ptg tadi...sampai rumah...saya tak masuk lagi...saya tengok pokok bunga petunia saya layu...hmmmm siram pokok dulu...saya nampak si nombor lima masuk rumah...oklah...gate tutup...lps siram bunga...saya tengok gate kecik terbukak...saya tutup...masuk rumah...tanya si nombor satu...mana adik?...dia kata takdak...saya check satu rumah...takdak...ya Allah...mana budak kecik ni...lepas tu...si nombor empat cakap adik kat luar...betul...dia kat luar pagar...nak pi ke arah playground.. rupa2 nya...dia dah boleh bukak gate kecik... self reminder..kena kunci gate sepanjang masa...tak terbayang...kalau saya lambat...

Banyak lagi kejadian-kejadian yang tak dijangka...dia boleh panjat...lepas tu berdiri atas meja makan...dia boleh terjun katil...panjat stool kat dapur...bukak paip sinki...dan basuh rambut sendiri sampai banjir dapur...itupun sebab tinggal dia sekejap je...

Itu antara cerita si nombor lima...dia aktif...tapi dalam senyap...mungkin kena beli kasut ada bunyi...jadi saya tau dia pi mana...

Alahai...anak mak ni....




Dia mai dapur...suruh pakaikan spek hitam kakak...


Babai

No comments:

Post a Comment