Thursday, 19 February 2015

Kek Pisang Coklat Cip

Salam...

Hari ni rasa rajin pulak nak buat kek...hihihi...buat kek yg senang je...sambil tunggu kek masak...saya nak kemas dapur...nak arrange balik perkakas perang dapur ni...selama ni berterabur je...cawan piring mangkuk letak merata-rata dlm kabinet...bila orang mai...jenuh dok bukak pintu kabinet...cari piring...cawan yang satu set...last-last...saya hidang je air dlm cawan...piring tak jumpak...hahaha...

Masa pindah masuk rumah ni...saya tgh pregnant si nombor lima...36 minggu...bulan posa...saya mmg dah tak larat sgt...nak mudah... upah cleaner indon utk unpack barang...lepas tu susun dlm kabinet...tapi macam tu lah...suka hati depa je nak letak kat mana...lepas beranak...mmg ingat nak kemas...tapi asyik bertangguh je...sampai lah ke hari ni...hahahaha...

Panjang nya...mukadimah kek pisang...si nombor tiga suka kek pisang ni...jadi saya buat kat dia lah...asyik dok tanya je...bila nak buat...letih nak menjawab...


Hasil kejadian...sedap...ada rasa coklat bila tergigit coklat cip tu...
Mmmm...pisang dgn coklat memang gandingan mantopppp lah...


Apa lagi..meh tengok resepinya...

Resepi Kek Pisang Coklat Cip

Bahan
- 2 cawan tepung gandum
- 2 biji telur
- 3/4 cawan gula
- 1 cawan pisang yg telah dilecek
- 1 sudu teh soda bikarbonat
- 1 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh esen pisang
- 1/3 cawan coklat cip
- 1/2 cawan minyak jagung
- sedikit almond nibs

Cara

  1. Panaskan oven pada suhu 180C.
  2. Ayak tepung gandum bersama-sama dgn baking powder dan soda bikarbonat. Ketepikan.
  3. Dalam mangkuk adunan,pukul telur dan gula hingga gebu dan ringan.
  4. Tambahkan pisang dan esen pisang. Pukul hingga sebati.
  5. Tambahkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balikkan hingga sebati.
  6. Masukkan coklat cip dan minyak jagung. Gaul rata.
  7. Tuangkan adunan kek ke dlm loyang. Taburkan almond nibs di atas adunan kek.
  8. Bakar  selama 35-40 minit atau sehingga masak. (Bergantung pada jenis oven)
  9. Apabila masak, sejukkan kek di atas redai.
  10. Sedia untuk dihidangkan.
Jom makan kek...hmmm...nampaknya misi kemas kabinet tak berjaya...payah betul nak kemas bila ada si nombor empat dengan si nombor lima ni...saya panjat kerusi...depa pun panjat kerusi jugak...aishhhhh ...

Rasanya kena sambung mengemas tengah malam ni...time depa dah tidoq...semoga berjaya kat diri sendiri...hahaha...

Babai

No comments:

Post a comment