Monday, 6 July 2015

Daging Goreng

As salam...

Hmmmm...sekejap je dah nak sampai ke penghujung ramadhan...punyalah cepat masa berlalu...

Setakat ni...saya cuma berterawih kat rumah...iyalah...anak kecik kan...payah nak dibawak ke surau...yg pi surau...boss besar dgn si nombor satu...

Hari ni...repair wiring kat rumah...ada tiga suis...bila nak on..abis power trip satu rumah...jadi boss besar panggil wireman lah utk repair...abis berdebu rumah...jadi...saya masak yg sempoi-sempoi je...lagipun boss besar berbuka kat opis...

Meh tengok resepi daging goreng ni...
Resepi Daging Goreng
Bahan
- 1/2 kilo daging batang pinang dihiris
- 1 labu bawang besar dihiris
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 hiris halia
- 1 biji cili merah potong kasar
- 5 biji cili padi
- 1/2 sudu teh serbuk lada hitam
- 1 sudu teh sos tiram
- sedikit serbuk kunyit
- garam secukup rasa
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Daging dicuci bersih dan digaul dgn serbuk kunyit.
  2. Masukkan daging, bawang putih dan halia ke dalam kuali. Buka api. Masak hingga air daging keluar dan hampir kering. Kalau daging masih liat, tambahkan lagi sedikit air.
  3. Apabila air daging hampir kering,masukkan minyak. Kacau rata.
  4. Tambahkan sos tiram, lada hitam dan perisakan dgn garam.
  5. Kemudian, masukkan bawang besar, cili merah dan cili padi. Goreng hingga bawang besar layu.
  6. Tutup api. Sedia utk dimakan.

Senangkan?...sebab saya guna daging batang pinang, tak payah nak masak lama...sekejap je daging dah lembut...masa hiris daging tu, petuanya kena melawan urat supaya daging tak liat...tapi saya hiris ikut suka je...hahaha...nasib daging tak liat...

Sekarang ni...semua benda mahal...beli 1/2 kilo daging pun...dah rm20...adoiii...tepuk dahi bila pikir...patutlah org meniaga pun jual mahal...sbb kos bhn mentah pun tinggi...

Okaylah...mata dah ngantuk nih...selamat beramal!

Babai

No comments:

Post a comment