Monday, 13 July 2015

Puding Roti

As salam...



Hari ni utk pencuci mulut...saya buat puding roti je...sebab ada roti lebih...maklumlah bulan posa...yg nak jadi tukang perabih roti pun...cuma si nombor empat dgn si nombor lima je...

Acuan ni dah lama saaaaaangat saya beli...tapi saya tinggal kat kampung...lepas tu mak saya bagi balik bila saya tak kerja nih...maklumlah saya dah ada masa sikit nak memasak nih...mak saya pun jarang guna

Kat tengah2 tu...saya letak chia seed...tapi nampaknya bila dah siap...anak2 saya takut nak makan...lain kali saya ingat tak payah letak apa2 lah...biaq plain aje...

Kaler tu terpulang lah...nak kaler apa...sebab saya guna acuan sunflower...saya letak kaler oren...

Meh...ini resepinya...
Resepi Puding Roti
Bahan
- 1 peket serbuk agar-agar nona (8g)
- 800 ml air
- 1 tin susu cair
- 1/2 cawan susu pekat
- 1/2 cawan gula (blh tambah /kurang ikut citarasa)
- 4 keping roti gardenia
- 1 sudu teh butter
- 1 sudu teh esen vanilla
- pewarna kesukaan

Cara
  1. Satukan susu cair,susu pekat dan roti. Blender hingga halus. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan serbuk agar-agar, air dan gula. Masak hingga gula larut.
  3. Tambahkan campuran susu tadidan esen vanilla. Dengan api perlahan,masak hingga mendidih. Rasakan manis ikut kesukaan. Jika perlu tambahkan lagi gula.
  4. Akhir sekali, masukkan butter. Kacau rata.
  5. Letakkan pewarna kesukaan dan masukkan ke dalam acuan.
  6. Biarkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.
Sedap puding roti nih...lemak manis gitu...bila makan masa sejuk2...lagi best...

Apa lagi...bolehlah mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment