Tuesday, 14 July 2015

Bubur Jagung

As salam...

Hari ni...saya hepi...tgh packing baju nak balik kampung...boss besar keja lagi hari ni...tapi dia bagitau yg kami akan gerak balik ke kampung malam nih...

Macam biasa...tiap2 tahun...saya akan beraya kat rumah MIL...ntahlah...memang dulu dah setuju nak buat sistem giliran...tapi pi mai pi mai...tetap beraya kat kelate...dari anak sorang sampailah anak lima...cuma nak sedapkan hati...saya bagitau boss besar...walau macam mana pun...saya nak berbukak posa kat kampung saya...dan masa balik pun...kena lalu dan bermalam kat umah mak ayah saya...cuma benda yg paling saya missed...time tak tidoq malam sebab dok masak rendang dgn mak...masa tak kawin lagi...mesti saya dgn mak dok pulun buat rendang time malam raya...sambil dok rebus ketupat...hmmmm...sbb tu sampai la ni...saya tak reti balut ketupat...asyik jadi ketupat betina aje...makumlah tak dan nak menuntut ilmu kat mak...haipppp...

So hari ni saya gantung periuk...nak packing baju...nak kemas rumah sikit2...boss besar cakap...tak payah masak...beli je...tapi saya buat jugak bubur jagung ni..pencuci mulut kan...

Resepi Bubur Jagung
Bahan
- 4 tongkol jagung- ambil isinya
- 1 kotak kecil santan
- 1/2 tin susu cair
- 1/2 cawan gula
- 1/2 sudu teh garam
- 2 cawan air
- 2 sudu makan biji sagu

Cara
  1. Masukkan isi jagung, sagu dan air dalam periuk.
  2. Rebus hingga jagung lembut dan sagu jernih.
  3. Tambahkan gula dan garam. Bila gula larut, masukkan santan dan susu cair. Kacau sebati. Kalau pekat, tambah sedikit lagi air.
  4. Masak atas api sambil dikacau.
  5. Tutup api apabila kuahnya mula mendidih.
  6. Siap!

Ini resepi sempoi...selalunya...saya rebus dulu sagu, basuh dan toskan utk buang kanji...tapi kali ni...malas...masukkan semua sekali dlm periuk...hasilnya kuah bubur ni jadi pekat sikit...kenalah tambah air lagi...walau macam mana pun...anak2 suka...

Okaylah...hati2 bawak kereta ya!

Babai

No comments:

Post a comment