Thursday, 9 July 2015

Kari Telur Hancur

As salam...

Masak telur je hari ni...kari ni mak saya selalu masak masa kami adik beradik kecik-kecik dulu...senang dan sedap kan...ada versi yg rebus telur dulu...tapi mak saya suka buat yg hancur macam ni...hmmm...anak ramai kan...kalau rebus...tak cukup pulak...kehkehkeh...

Owhhh...takmau bebel panjang-panjang...inilah resepinya...

Resepi Kari Telur Hancur
Bahan
- 5 biji telur
- 1 peket rempah kari 
- 3 ulas bawang putih*
- 5 ulas bawang merah*
- 1 cm halia*
- 1 kotak kecil santan
- 1 keping asam keping
- garam dan gula secukup rasa
- air secukupnya

Untuk tumis
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 5 ulas bawang merah dihiris
- sedikit minyak utk menumis

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda*. Kemudian satukan dgn rempah kari. Gaul sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan tumis hingga naik bau. Masukkan pes rempah. Goreng hingga pecah minyak. Pastikan rempah sentiasa dikacau utk elak hangit. Tambahkan sikit air jika perlu.
  3. Apabila rempah garing, masukkan santan dan asam keping. Tambahkan air secukupnya. (Ikut citarasa masing2).
  4. Masak hingga mendidih. Perlahankan api.
  5. Kemudian, pecahkan telur satu demi satu ke dalam kuah kari. Jangan kacau. Biarkan telur masak dahulu barulah dikacau perlahan-lahan.
  6. Seterusnya, tambahkan gula dan garam mengikut citarasa masing-masing.
  7. Tutup api apabila cukup rasa dan telur telah masak sempurna.
Tadaaaaa...senangkan...biasalah...kalau saya malas nak siang ikan...inilah menu yg saya masak....hahaha...

Kalau ada ubi kentang...boleh dimasukkan jugak masa kita didihkan santan tu...kalau takmau letak asam keping pun takpe...saya suka kari yg ada rasa masam-masam sikit....hmmmm..semuanya ikut citarasa kita...kadang-kadang kita rasa sedap...org lain kata tak...tapi setakat ni...takdaklah anak2 saya komplen saya masak tak sedap...budak kecikkan...
**mestidepatakutmakdepa tukarkalerhijau**

Okaylah...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment