Thursday, 2 July 2015

Kerabu Jantung Pisang

As salam...

Mak mertua saya ada kat rumah...dan hari ni mak mertua saya buat kerabu jantung pisang...sebab boss besar nak makan kerabu...

Saya pun suka makan kerabu...tak kisahlah apa versi pun...nak letak isi ikan ka...udang ka...semua saya makan...hmmmm...hari mak mertua saya sampai hari tu...boss besar ada beli kerabu selom...tapi nampaknya kerabu tu tak kena selera mak mertua saya...sebab dia kata takdak isi ikan...saya cakap kat mak mertua...lain negeri...lain caranya...hahaha...

Okaylah...meh tengok resepi mak mertua saya nih...

Resepi Kerabu Jantung Pisang
Bahan
- 1 biji jantung pisang
- 2 ekor ikan selar kuning sederhana besar
- 1 batang serai*
- 5 biji bawang merah*
- 1 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1 sudu teh biji lada hitam*
- 2 sudu makan kelapa parut*
- 1/2 cawan kelapa goreng*
- 2 sudu makan jus limau nipis
- 1/4 cawan santan
- garam dan gula secukup rasa

Cara

  1. Jantung pisang dibersihkan, buang kelopak luarnya yg keras. Hiris jantung pisang nipis-nipis. Rendam sekejap. Toskan.
  2. Masukkan hirisan jantung pisang ke dalam periuk, tambahkan air dan rebus hingga empuk. Kemudian toskan.
  3. Bersihkan ikan, bakar hingga masak. Ambil isi ikan dan diramas hingga hancur. Ketepikan.
  4. Tumbuk semua bahan yg bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  5. Dalam satu mangkuk adunan yg besar, satukan jantung pisang, bahan tumbuk dan isi ikan. Gaul sebati.
  6. Tambahkan jus limau nipis, garam dan gula secukup rasa. Gaul sehingga semuanya mesra.
  7. Akhir sekali, tambahkan santan. Kacau hingga semuanya sebati.
  8. Siap.
Sedap kerabu ni...rasa jantung pisang dgn gabungan isi ikan...dan saya rasa...mesti lagi meletopsss kalau ditambahkan dgn hirisan cili padi dan bawang besar...owhhh...ini resepi mak mertua lah...mana buleh derhaka!

Dan mak mertua saya cakap...kalau tak abis...terus masukkan dlm peti ais utk elakkan basi...hmmm...tak sempat masuk peti ais pun...boss besar dok meratah je kerabu ni...

Okaylah...apa lagi...selamat mencuba resepi kerabu ni...

Babai

No comments:

Post a comment