Friday, 24 July 2015

Cucur Kembung Salut Gula

As salam...

Bila dah takdak idea nak masak apa utk minum petang...saya akan buat cucur kembung ni...kalau takmau salut gula...saya cicah dgn sos cili je...

Cucur kembung ni...mak saya selalu buat masa kami kecik2 dulu...jadi ini antara kuih nostalgia bagi saya lah...tapi saya dah alter sikit resepinya...saya gantikan air dgn susu segar dan saya guna mentega cair...

Okay...ini resepinya...
Resepi Cucur Kembung Salut Gula
Bahan
- 1 cawan tepung kek
- 1 cawan tepung gandum
- 1 1/4 cawan susu
- 1 sudu teh baking powder
- 1 biji telur
- 2 sudu besar gula
- 1 sudu teh garam
- 1/4 cawan mentega cair
- minyak utk menggoreng
- gula aising secukupnya

Cara

  1. Satukan tepung gandum, tepung kek,gula, garam dgn baking powder. Gaul rata.
  2. Masukkan telur, mentega cair dan susu. Gaul hingga sebati.
  3. Panaskan minyak, jemputkan adunan tepung dgn hujung jari, masukkan ke dalam minyak dan goreng hingga menjadi kuning keemasan.
  4. Angkat dan sejukkan.
  5. Salutkan cucur kembung dgn gula aising.
  6. Sedia utk dihidangkan.
Bila dah goreng....ada yg bentuk bulat...ada yg mengembang dan jadi bentuk mcm kucing...ada tanduk lah....ada ekor lah.....macam-macam...jadi sambil makan tu...anak2 saya pakat dok teka bentuk apa...hahaha...

Tapi memandangkan anak-anak saya ni penggemar nasik...depa lebih prefer makan nasik daripada makan cucur ni...owhhh...anakku...ini minum petang daaaaa....nak makan nasik jugak ka?

Okaylah...

Babai


No comments:

Post a comment