Monday 27 July 2015

Sambal Telur Puyuh dgn Ikan Bilis

As salam...

Hari ni si nombor dua dgn si nombor tiga tak pi sekolah agama...biasalah...depa tidoq lambat...lepas tu liat lah nak bangun pagi...saya dok gerak pun tak bangun...ishhhh...satgi bila boss besar tau...mak depa ni lah yg nak kena sound...

Bila bangun tidoq...terus si nombor dua tanya...ada makanan tak...hmmm...saya baru je tanak nasik...ikan pun dok keras kejung beku lagi...

Jadi...masak yg cepat.. sambal tumis ajelah...saya guna telur puyuh dgn sikit ikan bilis...buat manis2 pedas... sesuailah utk anak2 ni makan...

Ini resepinya
Resepi Sambal Telur Puyuh dgn Ikan Bilis
Bahan
- 20 biji telur puyuh direbus
- 1/2 cawan ikan bilis kecil
- 1 labu bawang besar*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci belacan*
- 3 sudu besar cili kisar
- 1/2 cawan air asam jawa
- sedikit gula nise
- garam secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda*. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar dan cili kisar hingga garing.
  3. Masukkan air asam jawa dan ikan bilis. Masak hingga ikan bilis lembut. 
  4. Tambahkan telur puyuh yg telah dibuang kulit, gula nise dan garam secukup rasa.
  5. Kacau sebati. Jika suka berkuah, tambahkan sedikit air lagi.
  6. Gaul rata. Tutup api apabila cukup rasa manis dan masinnya.
Saya tak goreng ikan bilis tu...sbb ikan bilis tu spesies keras...kalau goreng...nanti jadi liat pulak...jadi saya terus masukkan dlm sambal je...tapi kalau nak goreng ikan bilis tu pun takdak salahnya...terpulang...ikut citarasa kita kannnnn...

Okaylah...sekarang nak pi bagi depa bersiap pi sekolah pulak...hmmm...

Babai

No comments:

Post a Comment