Tuesday 1 December 2015

Kepak Ayam Karamel Pedas

As salam...

Hari ni saya mengamuk sakan dgn rakyat jelata...isunya cuma bergaduh berebut nak main games...aishhhh depa tak jemu2 dgn games ni...start bergaduh bila si nombor empat tak reti nak main games tu, mintak tolong kat si nombor satu tapi abang dia pun bolayan kat dia...lepas tu mula lah sesi menjerit seantereo alam...saya dok bagi warning tapi tak makan saman pun...last sekali saya kata hari ni tak payah makan nasik...hangpa makan lah games tu sampai kenyang...ishhhh geram betul...

Tapi biasalah hati mak kan...kesian pulak bila depa dok ulang alik pi dapur...bukak peti ais..angkat tudung saji...pakat dok makan pisang je dgn roti sapu nutella...jadi masak jugak satu dua lauk kat depa...


Ini resepi lauk yg saya masak tu...
Resepi Kepak Ayam Karamel Pedas
Bahan
- 7  ketul kepak ayam kerat dua
- 5 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 sudu besar butter
- 1 sudu besar serbuk cili
- 2 sudu besar sos cili
- 2 sudu besar sos tiram
- 1 sudu besar sos cili thai
- 2 sudu besar sos ikan
- 1 sudu besar kicap manis
- 2 sudu besar gula
- 3 sudu besar madu
- 2 sudu besar maple syrup
- 1/4 cawan air
- sedikit garam

Cara

  1. Basuh bersih kepak ayam dan toskan.
  2. Tumbuk bahan bertanda* hingga hancur. Ketepikan.
  3. Panaskan kuali, masukkan butter, apabila butter mula mencair, tumis bahan tumbuk hingga wangi.
  4. Masukkan serbuk cili, kacau dgn cepat supaya tak hangit.
  5. Masukkan air dan semua jenis sos dan kicap.
  6. Kacau sebati. Masukkan pula kepak ayam. Masak sehingga kepak ayam 1/2 masak.
  7. Tambahkan gula,madu dan maple syrup. Perisakan dgn sedikit garam.
  8. Gaul hingga semua kepak ayam bersalut dgn sosnya. Tutup api.
  9. Pindahkan kepak ayam dan sosnya ke dalam pemanggang ajaib. Masak lagi hingga kepak ayam garing. Semasa proses memanggang, balik-balikkan kepak ayam supaya masak sempurna.
  10. Angkat dan sedia utk dinikmati.
Lepas dah siap,saya goreng pulak telur dadar dan panggil depa makan...berlari2 turun tangga...lapaq lah tu...saya tak dpt bayangkan kalau saya tak masak..mesti kembung perut depa minum ayag je...hahaha

Nampaknya depa suka kepak ayam ni...melekit2 kat tangan...aromanya pun sedap sbb saya guna maple syrup kan...owhhh ya..maple syrup tu adik saya yg bagi...saja je try pakai dlm menu ni...nampaknya hasil kejadian tak mengecewakan...

Dan apa cerita bila depa dah kenyang...depa masih lagi bergaduh berebut games...adoyaiiii...

Babai

No comments:

Post a Comment