Tuesday, 15 December 2015

Dalca Sayur

As salam...

Menu simple je hari ni...si nombor dua kan suka lauk berkuah, si nombor lima pulak suka makan carrot dan cauliflower...hmmm...pikir punya pikir...buat dalca sayur je...ada kuah...ada sayur gitu...dan utk dpt kan rasa manis tu, kita bubuh udang...senang kan?


Okay...apa lagi...meh tengok resepinya...
Dalca Sayur
Bahan
- 1/4 cawan kacang dhall direndam satu jam
- 10 ekor udang sederhana
- 1 peket rempah kari
- 3 ulas bawang putih*
- 5 biji bawang merah*
- 1 hiris halia*
- 1 kotak kecil santan
- 2 biji kentang dipotong empat
- 1 biji carrot dipotong serong
- 1/2 cawan cauliflower
- 2 biji cili hijau dihiris kasar
- 1 biji bawang besar belah empat
- sedikit tomato ceri
- 1 keping asam keping
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Untuk menumis
- 2 biji bawang merah dihiris
- 1 ulas bawang putih dihiris
- 1 hiris halia
- rempah empat sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga,bunga cengkih, bunga lawang)
- 1 tangkai daun kari
- minyak utk menumis

Cara
  1. Rebus kacang dhall hingga empuk. Tos dan ketepikan.
  2. Tumbuk halus bahan bertanda*. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak, tumis bahan tumis hingga wangi. Masukkan bahan tumbuk dan rempah kari. Tambahkan sedikit air. Masak hingga pecah minyak.
  4. Masukkan santan,asam keping dan kacang dhall. Tambahkan air secukupnya. Renehkan hingga mendidih.
  5. Kemudian masukkan kentang dan carrot. Apabila kentang 3/4 empuk, masukkan udang, cauliflower, cili hijau dan tomato. Perisakan dgn garam secukup rasa.
  6. Masak lagi sehingga ubi kentang empuk sepenuhnya.
  7. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Kadang2 sejenis lauk utama pun dah cukup...dan kali ni saya goreng telur dadar sbg tambahan...berselera pulak rakyat jelata...bertambah nasiknya...

Kalau tengok resepi ni, udang saya masuk lambat...bukannya apa, kalau dimasak lama, udang tak juicy lagi...pasal tu akhir2 baru masuk kan udang tu...dan mcm mana nak tau udang dah masak...senang je, warna kulit bertukar dan ekornya melengkung ke bahagian kepalanya...


Okaylah...jadi apa lagi...bulehlah dicuba resepi ni...

Babai

No comments:

Post a comment