Friday, 18 December 2015

Keledek Ungu Goreng

As salam...

Bila petang, mulut mesti nak mengunyah tambah lagi sekarang ayah saya ada kat rumah...dah 11 tahun kena strok, lumpuh sblh badan dan tak buleh bercakap...jadi petang2 saya akan buat apa2 kuih utk ayah saya minum petang...selalunya dlm pukul 6 tu ayah saya akan duduk atas kerusi roda dan lepak kat laman rumah...lepas tu baru dia akan minum petang...

Setakat ni, ayah saya tak cerewet...apa yg saya masak, ayah saya makan cuma saya perasan kalau saya masak kari, laju je dia makan, kalau rebus2 tu mesti tak abih...hahaha

Okay...utk hari ni, ada stok keledek ungu...kalau rebus je, mesti takdak sambutan...jadi kita goreng je...


Ini resepinya...
Resepi Keledek Ungu Goreng
Bahan
- 4 biji keledek ungu
- 1 cawan tepung beras
- 1 sudu teh garam
- 2 sudu makan air kapur cair
- air secukupnya
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Kupas kulit keledek, hiris memanjang, basuh dan toskan.
  2. Satukan tepung beras, garam dan air kapur. Gaul sebati.
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga dpt larutan yg sederhana cair.
  4. Panaskan minyak, gaulkan keledek dgn larutan tepung. Masukkan keledek ke dalam minyak.
  5. Goreng hingga masak.
  6. Angkat dan toskan.
  7. Sedia utk dinikmati.
Hmmm...keledek ungu ni manis, lepas tu pulak tepung gorengnya pun rangup...tak sedar pun dah banyak masuk ke mulut...ralit dok makan...

Utk ayah saya, dihidangkan keledek goreng dgn air teh suam...alhamdulillah, habislah sepiring kecil...selalunya portion utk ayah saya sikit je...kena jaga jugak dietnya, kiranya sekadar utk mengisi perut je...

Okaylah...itu je menu utk minum petang hari ni...

Selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment