Saturday, 19 December 2015

Kuih Cara Manis

As salam...

Pagi ni saya buat kuih cara...kalau ikut rakyat rumah ni, selalunya mmg kami terus makan nasik tak kisahlah nasik lemak, nasik kerabu ataupun nasik berlauk...

Tapi kalau mak ayah saya, selalunya akan makan kuih muih dulu...masa mula2 kawin, terkejut jugak bila makan pagi kat kelate terus makan nasik...tapi sekarang ni nampaknya anak2 saya dah biasa pulak makan nasik waktu pagi...

Saya dah pernah tulih entry resepi kuih cara ni...cuma kali ni saya kurangkan telur dan alhamdulillah hasilnya masih lagi meletopppp...


Okay...meh tengok resepinya...
Resepi Kuih Cara Manis
Bahan
- 2 cawan tepung gandum
- 1 biji telur
- 1/2 sudu teh garam
- 3 cawan santan
- 6 helai daun pandan
- gula pasir secukupnya
- sedikit minyak utk dioles pada acuan

Cara
  1. Kisar santan dan daun pandan. Tapis untuk asingkan hampas daun pandan.
  2. Masukkan campuran santan dan pandan ke dalam blender. Kemudian tambahkan telur, tepung gandum dan garam. Blend hingga sebati.
  3. Rehatkan sebentar adunan tepung tadi.
  4. Panaskan acuan, oleskan sedikit minyak. Masukkan adunan ke dalam acuan. Tambahkan 1/4 sudu gula ke dlm adunan. 
  5. Tutupkan acuan dgn tudung periuk. Gunakan api sederhana supaya kuih tak hangit.  Biarkan hingga kuih masak. (Kuih masak apabila permukaan kuih tidak melekat dan warnanya sedikit pudar)
  6. Keluarkan kuih dari acuan.
  7. Sedia utk dinikmati.
Mula2 saya risau jugak, kalau kurangkan telur, kuih tu melekat kat acuan...tapi nampaknya okay je...

Boss Besar cakap manis, iyalah...dah namanya pun kuih cara manis, mestilah maniskan...jadi dia cuma makan dua ketul je...

Tapi anak2 saya suka kuih cara ni...satu satu masuk dlm mulut...seronok pulak bila tengok depa lalu makan...ayah saya pun makan tiga ketul...

Okaylah...apa lagi, selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment