Saturday, 12 December 2015

Goreng Isi Ayam dgn Brokoli

As salam...

Hari ni malas masak beria2 sangat...breakfast tadi dah makan kueyteow goreng ..

Selalunya dua peket kueyteow tak cukup tapi sekarang ni mcm terlebih pulak...sbb rakyat jelata asyik mengadap games sampai lupa nak makan...rasanya depa mmg balas dendam main games ni sbb time hari sekolah tak dpt main...

Saya dok kira hari je nak simpan semua mak nenek games depa tu...hahaha...hangpa tunggu lah...



Panjang pulak cerita...okay...ini resepinya...
Resepi Goreng Isi Ayam dgn Brokoli
Bahan
- 4 keping dada ayam dihiris
- 2 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1 labu bawang besar dihiris
- 1/4 biji capsicum hijau dan merah
- 1 mangkuk brokoli
- sedikit cendawan tiram
- 1 sudu makan sos ikan
- garam dan serbuk kunyit secukupnya
- minyak utk menggoreng

Cara
  1. Tumbuk semua bahan bertanda* hingga halus.
  2. Satukan isi ayam, garam, serbuk kunyit dan bahan tumbuk. Gaul rata. Perap 10 -15 minit.
  3. Panaskan minyak, goreng isi ayam hingga masak dan garing. Angkat dan ketepikan.
  4. Ambil 1 senduk kecil minyak menggoreng ayam tadi. Goreng bawang besar, capsicum, cendawan dan brokoli hingga agak layu. 
  5. Masukkan ayam yg telah digoreng. Tambahkan sos ikan. Gaul sebati.
  6. Tutup api. Sedia utk dinikmati.

Senang kan...budak2 ni memang suka makan ayam..sekejap je licin...masalahnya depa tak makan sayur...mak nya yg kena tolong perabihkan...

Sekarang ni saya mmg beli isi ayam je..pi beli kat pasar tani stadium tu...lepas tu beli rangka ayam utk direbus buat stok ayam...

Harapnya momentum memasak ni akan berterusan lah utk tahun depan sbb dah mula kerja kan...ntah2 saya terus gantung kuali...muahahaha...

Apapun, selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment