Friday, 11 December 2015

Kuih Kosui

As salam...



Hari ni saya nak buat kuih org dolu2...kuih kosui...bila check bahan2 kat dapur...semua ada...apa lagi jom masuk dapur lah...

Saya suka tekstur kuih ni...kenyal2 gitu dan aroma gula merah tu yg naikkan selera...kena pulak dgn kelapa parut...aishhhhh..berganda2 sedapnya...

Saya ingat anak2 saya tak suka kuih ni...maklumlah kuih lama...tapi nampaknya depa suka...terutamanya si nombor tiga...ehhhh...kakak dah tukaq selera lah...



Okay...takmau cerita panjang...ini resepinya...
Resepi Kuih Kosui
Bahan
A
- 1 cawan gula merah
- 2 cawan air

B
- 2 cawan tepung gandum
- 1 cawan tepung ubi
- 3/4 cawan gula pasir
- 2 cawan air
- 2 sudu makan air kapur

C
- kelapa parut digaul dgn sedikit garam.

Cara
  1. Didihkan bahan A. Tapis dan biarkan sehingga suam.
  2. Satukan bahan B. Blend hingga sebati.
  3. Campurkan bahan A dan bahan B. Blend sehingga semuanya bercampur sebati.
  4. Tuangkan campuran ke dalam loyang.
  5. Kukus dengan api kuat selama 30 minit.
  6. Biarkan sejuk sebelum dipotong dan digaulkan dgn kelapa parut.
  7. Sedia utk dinikmati.
Simple je cara buat kuih ni...sambil2 dok kemas rumah...saya buat kuih ni...

Mmg ralit dok makan kuih ni, kenyal2 dan tak manis sangat...hujung2 rasa berlemak jugak...

Okaylah...apa lagi...kalau buntu taktau nak buat apa utk makan petang...kuih kosui lah jawapannya...

Babai

No comments:

Post a comment