Tuesday, 8 December 2015

Kek Batik 2

As salam...

Hari ni rumah saya sgt meriah...ada empat famili yg dtg...rasa mcm ada kenduri pulak...

Boss Besar pi kerja jadi tinggal saya dgn anak2 je kat rumah...mengemas mana yg patut...rumah kena tip top kan...barulah nampak 'wangi' depan MIL kan...kehkehkeh...

Menu utk famili kelate sgt simple..ikan rebus goreng cicah budu, ulam dan jugak satu lauk berkuah...nak bagi meriah sikit, tambah telur dadar dgn ikan masin...kiranya dua kali jugak saya tanak nasik...almaklumlah periuk saiz kecik je..apapun alhamdulillah...tetamu kan bawak rezeki...moga2 kami pun dimurahkan rezeki...

Kek Batik ni utk minum petang...jadi meh tengok resepinya...



Resepi Kek Batik
Bahan
- 200g milo
- 125g butter
- 1 peket biskut marie (270g)
- 1/2 tin susu pekat
- 2 sudu besar serbuk koko
- secubit garam

Cara
  1. Cairkan butter, tambahkan susu pekat dan campuran serbuk koko dan milo. Kacau sebati. Tambahkan sedikit garam gaul sekata.
  2. Setelah semuanya sebati, tutup api dan masukkan biskut marie. Kacau hingga semua biskut bersalut dgn campuran milo.
  3. Pindahkan adunan ke dalam loyang. Rata dan mampatkan dgn menekan menggunakan belakang sudu.
  4. Sejukkan di dalam peti sejuk.
  5. Setelah kek 'set' sepenuhnya, potong dgn menggunakan pisau yg tajam.
  6. Sedia utk dinikmati.

Kek batik versi kali ni, rangup dan tak lembik...biskut marie pun tak lemau...puas hati lah dgn hasil kejadiannya....

Satu loyang tak cukup sbb ramai kan...next time buleh buat utk dua adunan...hmmm..masa tu barulah betul2 puas makan...hikkkks...

Nak amik gambar bebanyak pun malu jugak...maklumlah depa taktau yg saya ada blog...hahaha..kiranya amik gambar pun curi2 je...

Apa pun selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment