Sunday, 28 December 2014

Singgang Tulang

Salam...

Hari ni saya masak singgang tulang untuk makan tengahari...saya ni bukanlah pengemar daging dan tulang...dan saya tak makan tulang pun...

Dulu potong daging pun tak boleh...saya tak tahan dengan bau daging...bila kawin...suami dan famili dia pemakan daging yg hebat...hahahaha...depa makan boleh kata semua bahagian lembu tu...lidah, otak,telinga, perut, hati, paru, kaki...saya pun terkejut...sbb kalau mak saya..dia cuma masak daging saja...mungkin sebab tu saya tak exposed pada bahagian-bahagian eksotik ni...

Tapi bukan selamanya saya nak jadi menantu hantu yg tak reti masak daging kan?...Jadi saya pun pelan-pelan belajaq masak daging ni...lps tu up sikit...masak tulang...nanti saya nak cuba pulak masak perut...hahaha...ada berani ka?

Bagi saya yang bukan orang kelate ni...singgang ni tak susah nak buat..bahan dia pun tak payah nak cari...tak guna minyak...rebus je...hahahaha...setakat ni lulus lah rasa singgang tu ikut  stardard laki saya...berani komplen...I gantung periuk!...sambil hentak kaki...lalalala...

Meh layan resepi singgang tulang ni...




Singgang Tulang


Resepi Singgang Tulang

Bahan

- 1 kilo tulang lembu + daging (bukan nak gigit tulang saja kan)
- 3 inci lengkuas dihiris
- 1 inci halia dihiris
- 5 ulas bawang putih dihiris
- 10 ulas bawang merah dihiris
- 5 tangkai cili kering dipotong kasar
- 1 sudu besar ketumbar di tumbuk halus
- 2-3 keping asam keping ( ni ikut setakat mana rasa masam yg kita nak)
- Air untuk merebus dan sebagai kuahnya
- Sedikit gula nise( gula gerek..org utara panggil)
- Sedikit budu ( MIL saya suruh letak...saya menurut perintah..tapi takmau pun takpa)
- Garam secukup rasa

Cara
  1. Rebus tulang dan daging sampai  daging empuk.
  2. Masukkan semua bahan ( bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, ketumbar,asam keping dan cili kering)  
  3. Rebus lagi sampai rasa dia sebati..masa ni bolehlah ditambahkan gula nise, budu dan garam secukup rasa
  4. Bila semua daging dah empuk...bolehlah dihidangkan...kunci utama dia ialah..cukup masam,manis,masin dengan keharuman bau lengkuas dan ketumbar....yayyyyyy...

Saya letak jugak gambar biji ketumbar...mana tau kot-kot ada yang taktau...sebab dulu saya taktau ketumbar tu apa..sebab belah utara...kami panggil rempah biji...lalalala..




Ketumbar atau rempah biji

Jom..apa lagi...cuba lah!..


Babai

~aimzf~

No comments:

Post a comment