Thursday 4 December 2014

Sayur Lemak Putih Terung dan Putik Jagung

Salam

Sebelum saya kawin, kalau saya masak lemak, saya cuma letak hirisan bawang, udang dan santan sahaja sebagai bahan utama. Itu lah cara mak saya ajar saya...

Tapi bila dah kawin, saya tengok mak mertua saya bila dia masak lemak ni, dia akan letak isi ikan dan lada hitam...dan bila dia tengok saya masak style saya...dia cakap itu style orang malas...wehhhhh...pilu hati ni dan saya akan berlari dan menangis teresak-esak di hujung dapur...hahahaha...tulisan kaler merah itu TIPU...(sila fahami situasi itik dan ayam bercakap, maybe mak mertua saya maksudkan lain tapi saya paham lain...huhuhu)

So ini lah dia masak sayur lemak putih dengan isi ikan ni...



Sayur


Resepi Sayur Lemak Putih Terung dan Putik Jagung

Bahan

- 5 biji terung ungu (size lebih kurang sejengkal)
- 1 paket putik jagung
- 5 ulas bawang merah
- 1 ulas bawang putih
- 1 biji cili hidup dihiris kasar
- 1 sudu kecil lada hitam ditumbuk kasar
- 1 ekor ikan, dibakar, ambil isinya
- 2 cawan santan
- garam secukup rasa


Cara
  1. Potong terung dan hiris putik jagung, basuh dan toskan
  2. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan isi ikan sampai lumat
  3. Kemudian masukkan terung, putik jagung, cili dan bahan tumbuk ke dalam periuk. Tambahkan sedikit air
  4. Masak sehingga terung menjadi agak layu, masukkan santan dan lada hitam. Perisakan dengan garam. Tunggu hingga menggelegak. Tutup api dan sedia utuk dihidangkan


Selamat mencuba...semoga anda tak akan nangis teresak-esak lagi di hujung dapur lagi...hahahaha...

Babai

~aimzf~

1 comment:

  1. saya macam tu juga dulu,tapi bila dah buat dgn isikan rasanya lebih sedap.so sampai skrg sya ikut cara tu. bertambah ilmu .

    ReplyDelete