Saturday, 27 December 2014

Kuih Cara Manis

Salam...

Pagi tadi...anak tekak terasa macam nak makan kuih cara...kalau kat kampung...itu antara kuih yg mak saya selalu buat...kebetulan dalam peti ais memang ada stok daun pandan...

Saya call mak kat kampung.. tanya resepi...resepi yg mak saya bagi tu tak guna telur...mak saya kata sebab dia tak suka bau telur kat kuih cara...so saya pun rasa macam nak ikut resepi mak saya...tapi bila mak saya tanya...




 "acuan hang melekat tak?"

 ''Taktau pulak..Comel (bukan panggilan diri sebenar) tak pernah cuba"

"La...hang beli bila acuan tu?...sampai tak pernah guna"

 "Ada la 10 tahun dok dalam lemari (baca : almari) kat dapur"

 "Uishhh... kalau macam tu...hang guna teloq ( baca : telur) lah...depa kata..guna 
        teloq ni sbb takmau bagi melekat"



Lepas sesi  bergosip anak beranak...saya pun terus google resepi...banyak yang dah cuba resepi dari CMG... so saya pilih resepi tu...Terima kasih CMG...anak-anak saya suka makan kuih cara ni..



Nampak tak ayag gula  tu dok meleleh...



Resepi Kuih Cara Manis

Sumber : CMG

Bahan 

- 2 cawan tepung gandum
- 3 cawan santan 
- 2 biji telur 
- 3 helai daun pandan (saya guna 6 helai)
- sedikit garam
- sedikit minyak
- sedikit pewarna hijau

Cara


  1. Daun pandan dihiris kecil-kecil dan diblender dengan santan...kemudian tapis untuk asingkan hampas pandan tu
  2. Kemudian, campurkan telur, tepung,santan dan garam dalam mangkuk...pukul dengan whisk.. tapi kalau nak senang...masuk semua dalam blender...blendkan..lagi cepat.
  3. Lepas dah sebati...tapiskan...bukan apa...takut ada ketulan tepung yang tak  larut...dan kalau warna hijau tu agak pucat...tambahkan  pewarna hijau rehatkan sebentar.
  4. Panaskan acuan, lengserkan dengan lubang acuan dengan minyak..saya pun buat  macam cik mat...saya ikat daun pandan supaya boleh jadi berus nak sapu minyak tu
  5. Tuangkan adunan ke dalam setiap lubang...letak 1/4 sudu teh gula ditengah-tengah..tutup dengan penutup periuk.
  6. Kuih cara ni dah masak bila warnanya berubah jadi pucat & permukaannya tdk melekat bila disentuh.
  7. Teruskan hingga adunan habis..



Kalau guna acuan macam saya ni...dapat lah dalam  50 ketul kuih cara yang comel- comel.. ( ehhhh....macam panggilan manja  diri  saya pulak)...
   

Lalalala....

Sebagai penutup tirai..saya mempersembahkan berus daun pandan saya...



Guna la berus pandan ni masa nak sapu minyak kat acuan


Babai
~aimzf~

No comments:

Post a comment