Thursday 18 December 2014

Kerabu Pucuk Paku dgn Isi Ikan

Salam...

Ingat lagi tak...yg saya meroyan di market...bukan setakat siput sedut...saya beli jugak pucuk paku...hmmmmm...nak masak apa yer?

Jadi...hari ni ada sesi menantu hantu bersama MIL memasak di dapur...



"MIL...MIL" saya memanggil mak mertua saya
 (itu bukan panggilan sebenar)


"Kenapa menantu tersayang" balas MIL 
(ohhhh....tolonglah jgn percaya dialog ni)



"Hari ni...kita buat kerabu pucuk paku lah..." saya melontarkan idea..
(ini baru betul dialognya)

dan sila bayangkan dialog dalam loghat kedah dan kelate yang pekat...hahahaha

Maka bermula lah sesi keletang - keletung di dapur...setelah berhempas pulas...kerabu siap untuk dirasa...


Nampak tak isi ikan bersalut mesra dgn pucuk paku...sooorrrgaa

So...apa lagi...jom tgk resepinya...

Resepi Kerabu Pucuk Paku

Bahan

- 1 ikat pucuk paku (kalau dah dicelur,dpt dlm 3 cawan)
- 5 ulas bawang merah*
- 1 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 2 batang serai dihiris*
- 1 sudu besar kelapa parut*
- 1/2 sudu teh lada hitam*
- 4 sudu besar kelapa disangai dan ditumbuk  kasar
- 3 sudu besar santan pekat
- 1 sudu teh perahan limau nipis
- 2 ekor ikan kembung/mabong dibakar...ambil isinya..tumbuk kasar
- garam secukup rasa

Cara


  1. Bersihkan pucuk paku...ambil bahagian yg lembut..dicelur sekejap.
  2. Tumbuk bahan bertanda * hingga lumat
  3. Gaulkan pucuk paku dengan bahan yg ditumbuk tadi.
  4. Campurkan kelapa goreng, isi ikan dan santan.Gaul sebati.
  5. Perasakan dengan garam dan perahan limau nipis...digaul mesra dan sedia untuk dihidangkan.


Kerabu ni tak pedas...anak-anak saya pun boleh makan..cuma ada rasa 'hot' sikit...
penangan lada hitam..kalau sapa nak pedas..tambahkan hirisan cili padi ya...

Selamat mencuba...pasti anda disayangi mak mertua...


Babai

~aimzf~

No comments:

Post a Comment