Wednesday, 10 December 2014

Pajeri Nenas Mak Saya

Salam...

Bukak peti ais tadi...ada nanas...saya beli hari ahad lepas...mula-mula saya nak makan dengan kuah rojak je...tapi pikir-pikir...masak pajeri aje lah...ini peberet boss besar...





Lagipun...kebetulan ada kelapa parut...ntah bila saya beli pun dah tak ingat...jadi kita buat kerisik lah kelapa parut tu...cerita pasal kerisik ni...setakat ni mmg saya akan buat sendiri...sbb pengalaman sblm ni...kalau beli kerisik mesti ada bau hapak...ohhh...saya tak suka...


Boss besar suka hati bila saya bagitau saya masak pajeri untuk dia...iyalah bang..nanti u tak bayar gaji i pulak...terpaksa la i jaga perut u...hahahaha...





Apa lagi...meh tgk resepinya.

Resepi Pajeri Nenas

Bahan
- 1 biji nenas madu dihiris 
- 2 sudu besar rempah kari daging dibancuh dengan sedikit air
- 2 sudu besar udang kering
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 sudu besar gula merah
- 2 sudu besar kerisik
- 1 cawan santan
- garam secukup rasa
- sedikit minyak untuk menumis

Bahan tumis
- 3 ulas bawang merah dihiris
- 1 ulas bawang putih
- 1/2 inci halia dihiris
- rempah empat sekawan (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga)


Cara
  1. Tumbuk bahan bertanda * hingga lumat.
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan tumis hingga wangi.
  3. Masukkan pes rempah kari, udang kering dan bahan yang ditumbuk tadi. Masak hingga pecah minyak.
  4. Masukkan santan, kerisik dan nenas.
  5. Kemudian, tambahkan gula merah dan garam secukup rasa.
  6. Masak hingga nenas lembut.
  7. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.

Macam ni lah pajeri yg mak saya ajar...kalau nak bagi kaler merah sikit, bolehlah dimasukkan 1 sudu teh cili kisar dlm pes rempah kari tu...

Apa pun...sedap pajeri ni...manis-manis masam nenasnya.

Cuba lah!

Babai

No comments:

Post a comment