Wednesday, 17 December 2014

Masak Lemak Kuning Siput Sedut dgn Daun Kesum Kelate Style

Salam...

Hari ni cuaca panas sikit...sempatlah kain baju tu kering...bila anak ramai ni...kain baju lah problemnya...anak-anak kat umah ni...pakai baju ala2 pertandingan fesyen...kalau tak tukaq baju 18 kali  sehari mesti depa rasa hidup tu tak sempurna...bila mak dah jegil mata...baru insaf sat...lepas tu mari bergembira...jom tukaq baju lagi...haishhhhh...anak-anak....

Pagi tadi saya pi market...dah lama tak beli ikan kt market nih...selalunya pi beli kat kedai acheh belakang umah je...hahaha...

So bila masuk market...terus jadi gila..mcm2 nak beli...dua kali saya hantaq barang pi kat kereta..wehhhh...meroyan btul tgk semua benda yg fresh nih...

Akhirnya...antara yg saya beli siput sedut...panjang betul mukadimah sblm nak start masak nih...hahaha...

Kebetulan MIL ada kt umah..sbg menantu solehah (baca : menantu hantu)...lemah gemalai dan bersopan santun...saya suruh MIL ajar saya masak siput nih...itu sebab saya bagi tajuk resepi ni kelate style..sbb MIL org kelate...kalau MIL saya JUTAWAN...saya panggil masak lemak Jutawan Style..hahahha...ampunnnnnn! Nampak tak..ada ciri-ciri menantu hantu disitu...

Dan...taaaadaaaaaaa...inilah hasil pencapaian saya..uolls nak bagi berapa bintang nih?


*
*
*
*

Siput Sedut Masak Kuning

Resepi Siput Sedut

Bahan

- 1 kilo siput sedut
- 10 ulas bawang merah
- 1 ulas bawang putih
- 1/2 inci halia
- 1/2inci kunyit hidup
- 1 sudu teh cili kisar (MIL suruh letak supaya kaler kuning tu menyerlah sikit, kalau nak     pedas  menyengat..letaklah cili padi yang telah ditumbuk.)
- 1 keping asam keping
- 1 kotak kecil santan segera (200ml)... ini pun ikut tukang masak..kalu rasa  nak lemak, 
  tambah lagi  santan, 
- segenggam daun kesum
- garam dan gula secukup rasa


Cara

1. Bersihkan siput sedut.Siput ni berlumpur...kena basuh bersih2...kalau ada hampas kelapa...baguih jugak...ramaskan hampas tu kat siput dan bilas sampai air bilasan tu bersih...lepas tu potong hujung siput tu...MIL kata dalam tiga garis dari hujung...sebab nak buang taik dia...saya ikut saja...


MIL suruh guna playar..tapi saya lupa kat mana saya simpan playar..hahaha...lagi senang katanya

 2. Lepas tu..rendam siput yg dah dipotong tu dgn air garam...nak bagi siput tu muntah...MIL cakap mcm tu kat saya...tak terbayang macam mana la siput tu muntah...




Siput dlm air garam.lepas 5 minit,bilas dan toskan

3. Sementara dok tunggu siput tu muntahkan kekotoran,kisarkan bawang merah,bawang putih,lengkuas,kunyit hidup sampai halus.

4. Masukkan bahan kisar tu , santan,cili kisar,asam keping,daun kesum dan siput yg kita dah bersihkan tadi ke dlm periuk.


5. Masaklah sampai mendidih...jgn lupa...letak garam secukup rasa...dan sedia untuk dihidangkan dengan nasik putih berasap-asap...



Hmmmmm....apa lagi...cubalah...kalau ikut saya yg bukan org kelate ni...resepi ni rasa dia ringan je...so mmg dapat menyedut rasa siput sedut tu...

Slurpppppppp.....dan.....burppppppppppppppp!!!!

Alhamdulillah...

Babai
~aimzf~





No comments:

Post a comment